Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Over de studieadviseur-nieuwe-stijl

UCM organiseert grootschalig congres over studentenbegeleiding

MAASTRICHT. Studieadviseurs en begeleiders moeten zich meer opstellen als ‘docenten’ dan als dienstverleners. Onder het motto: advising is teaching. Dit nieuwe credo komt ruim aan bod op de driedaagse, internationale conferentie over studiebegeleiding, georganiseerd door het University College.

Studiebegeleiding begint bij matching en selectie en strekt zich uit tot de carrièreplanning. Het gevaar bestaat echter dat alles wat daar tussenin zit, de zogeheten doorstroming, als vanzelfsprekend wordt beschouwd, zegt Oscar van de Wijngaard, docent en coördinator studentenbegeleiding bij het University College. “Het zou goed zijn als instellingen of opleidingen zich meer bewust zouden zijn van de sleutelmomenten in het curriculum. Denk aan het bindend studieadvies, maar ook het tijdstip dat studenten zich opmaken voor de buitenlandstage of een lijst met keuzevakken moeten indienen. Zorg dat ze daarop voorbereid zijn, dat ze in staat zijn om die keuzes te maken en over de juiste vaardigheden beschikken.”

De juiste vaardigheden? “Het is een link woord omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt, maar toch is het hier op zijn plaats: reflectie. Het is belangrijk dat studenten op een goede manier kunnen terugblikken op hun prestaties. Hoe hebben ze het gedaan? Waarom ging het ene vak hen beter af dan het andere? Wat zegt het over hun capaciteiten? En over hun toekomst? Het is aan de studieadviseurs om studenten hierin aan te moedigen. De faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen experimenteert daar nu mee. Het zou al mooi zijn als opleidingen één keer per jaar een moment inruimen waarop studenten worden min of meer gedwongen om te reflecteren.”

De rolopvatting van studieadviseur is echt aan het veranderen, zegt Van den Wijngaard. “Dat proef je ook in het gezamenlijke UM-overleg. Het klinkt misschien als ‘wij willen worden gezien’ maar ik vind hoe dan ook dat een universiteit in haar missiestatement aandacht mag besteden aan de manier waarop ze studenten wil begeleiden.”

In de Verenigde Staten houdt de NACADA, de wereldwijde organisatie voor studieadviseurs, elk jaar een grote, internationale conferentie. De editie bij het UCM – getiteld Enhancing Student Success: A Global Perspective – is de eerste in Europa, zegt Van den Wijngaard.  “We hebben 230 deelnemers uit achttien landen. Verspreid over drie dagen zijn er zeventig workshops gepland.”

Waarom het UCM? Van den Wijngaard is al een jaar of zes betrokken bij de NACADA, zegt hij. Het begon toen hij in 2007 meedeed aan een scholingsprogramma en sindsdien is hij regelmatig te gast op het Amerikaanse congres. Ook niet ongunstig voor het UCM: Van den Wijngaard en zijn collega Nicolai Manie zijn onlangs door de NACADA geëerd met onderscheidingen, onder meer voor de ‘Mastertool’ die ze hebben ontwikkeld voor UCM-studenten. Op deze website kunnen ze achterhalen welke masteropleidingen in het verlengde liggen van hun curriculum, dat ze grotendeels zelf samenstellen. De webtool is deels gebaseerd op gegevens van alumni.

UCM-congres over studiebegeleiding, 5-7 juni, Zwingelput 4

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)