Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Muziek zonder management

Muziek zonder management

Muziek: Afriki

Salif Keita, Kélétigui Diabaté, Cheikh Lô, Ayub Ogada, Boubacar Traoré, Baaba Maal. De namen prijken op de tien cd’s die Pascale Smeets, medewerkster van de universiteitsbibliotheek, op tafel legt. Voor wie deze muzikanten kent, is het klip en klaar: Smeets houdt van Afrikaanse muziek. En niet alleen van muziek overigens, ook van sieraden, schilderijen, kleding en eten uit de sub-Sahara. “Waar die fascinatie vandaan komt? Ik weet het niet. Te veel naar schele leeuw Clarence gekeken, denk ik.” Het gemankeerde beest speelde een hoofdrol in Daktari, een televisieserie uit de jaren zestig over een dierenarts in Afrika.

“Al jarenlang wil ik er graag naartoe, maar als ik denk aan al het insectenspul dat daar rondkruipt, dan haak ik af. Ik ben bang voor spinnen, kakkerlakken, slangen, alles eigenlijk. Al heb ik vage plannen om over twee jaar naar Zuid-Afrika te gaan. We zullen zien. Afrikaanse muziek verbind ik met levensvreugde, met eerlijk en authentiek. Achter de meeste bands zit geen managementbureau dat hits in de markt zet. Het zijn vaak muzikanten die uit de lokale  gemeenschap voortkomen, met teksten over hun dagelijks leven, over vriendschap, gezondheid, de liefde, maar ook maatschappelijke thema’s.”

Wat ook geldt voor Habib Koité, een wereldberoemde Malinese zanger, wiens muziek een mix is van modern en traditioneel en die soms doet denken aan blues en flamenco. Koité gebruikt traditionele instrumenten als een balafon, een xylofoon maar dan met (onderhangende) kalebassen als klankkasten. Smeets heeft het instrument ook in huis en doet “een poging om het me eigen te maken”.

Afriki (2007) is één van de cd’s die Smeets heeft meegebracht. Daarop is te horen hoe goed Koité zingt maar ook gitaar speelt. Hij stemt de snaren op een eigenzinnige (voor ingewijden: pentatonische) manier. Wie nu opveert, moet de concertagenda in de gaten houden. De Malinees toert namelijk op dit moment door Nederland, samen met vier Nederlandse gitaristen, die een keur aan wereldmuziek brengen.

“Ik heb hem al vaker zien optreden. In Landgraaf voor het eerst, op initiatief van het Swil, Stichting wereldmuziek in Limburg. Het zijn van die optredens waar een leuk publiek op af komt, dat ook nog enigszins kan bewegen. Koité is een charismatische man, ik heb een foto waar ik samen met hem op sta. Like a deer in headlights.”

 

In deze rubriek vertellen studenten en staf over een muziekstuk dat veel betekenis voor hen heeft

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)