Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Spiderwoman zoekt baan

Na de bul

 “Ik ben Aline Fissette, 24 jaar en pas afgestudeerd in de rechtspsychologie.” Ouch. ‘Pas’ is inmiddels anderhalf jaar geleden. Er. Moet. Iets. Gebeuren. Maar hoe? Hoe val ik op tussen de tig andere psychologen op zoek naar een baan binnen communicatie/PR/onderzoek/trainingen/iets in die trant?

De werkloze reclameman Michel Nainggolan had wel een ideetje: duizenden gratis kranten bestempelde hij met een oproepje. Zijn idee direct overnemen lijkt me echter minder handig. Een advertentie als: “vrouw 24jr creatief & enthousiast zoekt werk,” kan toch de verkeerde indruk wekken. 

Ook het idee van Niek jatten, zie ik niet succesvol uitpakken. Hij richtte de ludieke website www.helpniekuitdeww.nl op, waar hij zichzelf neerzet als de stereotype werkloze. Hangend op de bank in verwassen onderbroek, blik bier in de hand en Euroshopper-chips over zich heen gestrooid. Wat voor een foto zou ik dan moeten plaatsen? Wat is het beeld van de stereotype vrouwelijke werkloze? Juist. Huisvrouw. Ik kan een foto van mezelf maken, wanhopig de vloer schrobbend. Maar dat zal vooral tot verwarring leiden: zoekt ze nu een baan of probeert ze Cif te verkopen?

Ik moet iets creatiefs verzinnen waarmee ik de juiste indruk wek. Dat is de kern bij het zoeken naar een baan met creatieve technieken, ook volgens Forbes. Zij deden onderzoek onder 2,076 HR-medewerkers naar de meest memorabele sollicitaties. Succesvolle acties:  een cv geprint op een stuk chocolade, een motivatiebrief verpakt als flessenpost en een USB met een presentatie over de sollicitant. Minder succesvolle acties: al flikflakkend de kamer binnenkomen, verkleed gaan als clown en tarrotkaarten leggen tijdens het interview. Over smaak valt niet te twisten. De doelgroep bepaalt.

Dat heeft Niek goed begrepen: hij is grafisch ontwerper en op zoek naar een creatieve baan. Zijn doelgroep waardeert zijn humor. Niek heeft inmiddels uit talloze aanbiedingen zijn droombaan kunnen kiezen.
Maar wat moet ik doen nu ik niet precies weet wie mijn doelgroep is? Met hagel schieten in de hoop dat ik raak? Een enorme taart met mijn cv erop versturen? Geen motivatiebrief, maar een voltallig koor dat de tekst inzingt? Als een spiderwoman het gebouw beklimmen, gekleed in een shirt met ‘Stop met zoeken!’ erop?
Ik fantaseer nog even door. Eerst  die vloer schrobben.

Aline Fissette
 

Aline Fissette (24) rondde in juli 2012 haar master rechtspsychologie aan de Universiteit Maastricht af. Nu werkt ze parttime als onderzoeksassistent bij de vakgroep Rechtspsychologie. Voor Observant schrijft ze over het leven na de bul en de zoektocht naar een ‘echte’ baan.

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

2013-11-22: Niek
Succes Aline,

Ik was de wanhoop nabij toen het geluk weer eens aan mijn kant stond. Het is niet eenvoudig om de juiste manier van solliciteren te vinden.

Hoewel veel mensen denken dat het met een creatief beroep eenvoudig is om werk te vinden is dit net extra moeilijk. Iedere andere creatieveling waar je tijdens een sollicitatie tegen op moet boxen kan een mooie brief of cv ontwerpen. Dus vind dan maar iets waarmee je echt opvalt.

Ik geloof alleen totaal niet in het standaard cv en brief opsturen. Wanneer je iets anders doet val je sowieso op. Succes met je zoektocht!

Met vriendelijke groeten,

Niek
2013-11-27: Aline
Hallo Niek,

wat leuk dat je mijn stukje gelezen hebt en dankjewel voor je advies!
Je verhaal is inspirerend; briljante website. Ik zal mijn volgende sollicitatie zeker creatiever aanpakken.

Veel plezier met je baan en geniet van je A-merk chips ;)

Groetjes,

Aline

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)