Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Staan in de onderwijsgroep leidt niet tot hogere examencijfers

Staan in de onderwijsgroep leidt niet tot hogere examencijfers

Photographer:Fotograaf:

Pixabay

Staan in plaats van zitten in de onderwijsgroep is gezonder, maar het heeft geen effect op de leerprestaties. Dat is de conclusie van een studie met 96 Maastrichtse eerstejaars biomedische wetenschappen. 

Dat zitten ongezond is, moge inmiddels bekend zijn. Bewegingswetenschapper Hans Savelberg toonde al in 2013 aan, via een analyse van bloedwaarden, dat staan en slenteren gezonder zijn. Niet alleen omdat je dan meer energie verbruikt en overgewicht voorkomt, maar ook omdat het lichaam niet ‘inslaapt’ en allerlei systemen als de stofwisseling op de sluimerstand gaan. 

Wachtkamer

Bij studenten valt nog een wereld te winnen, blijkt uit het onderzoek van HQ Chim, waarop ze eind deze maand promoveert. Uit data van mobiele bewegingsmeters onder ruim driehonderd Maastrichtse eerstejaars blijkt dat deze bachelors gemiddeld tien uur per nacht slapen en negen uur per dag zitten. Opvallend is dat ze op dagen dat ze geen onderwijs hebben slechts twintig minuten minder zitten.

“Je zou verwachten dat studenten in hun vrijetijd actiever zijn, meer lopen en sporten”, zegt Chim in een gezamenlijke Zoomsessie met prof. Hans Savelberg (waarin beiden staan). Toch verbaast de uitkomst hen allerminst. “Zitten is nog steeds overal de norm”, zegt Savelberg, “of je nou de wachtkamer van een huisarts binnenloopt of examen doet in het MECC.” 

In een andere (nog ongepubliceerde) studie probeerde Chim te achterhalen of staan gevolgen heeft voor de leerprestaties. Ze verdeelde 96 eerstejaars van de Maastrichtse opleiding biomedische wetenschappen in twee groepen, waarvan de ene helft een blok van negen weken staand doorbracht, en de andere helft zittend. Het ging om bijeenkomsten van twee uur, één à twee keer per week.

Diabetes

De uitkomsten zijn kraakhelder: staan beïnvloedt de leerprestaties niet. De examenresultaten van de studenten die stonden, lagen ietsje hoger, maar niet significant hoger. Ook de leerontwikkeling van de studenten en de kwaliteit van de discussies in de onderwijsgroep verraadden geen verschil in leerprestatie. Iets wat ook al min of meer uit de literatuurstudie was gebleken.

Wel bewegen de studenten die staand onderwijs volgen, beduidend meer. Niet alleen op de dagen dat ze onderwijs hebben, maar ook als ze vrij zijn. Wat het gezondheidseffect daarvan is, valt moeilijk te zeggen. Savelberg. “Die effecten zijn pas zichtbaar over twintig jaar wanneer ziekten als obesitas en diabetes zich al of niet aandienen. Belangrijk is hoe dan ook dat we jongeren ervan bewust maken dat staan vaak een goed alternatief is voor zitten.”

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)