Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Geen applaus maar hartjes via de chat

Geen applaus maar hartjes via de chat

Photographer:Fotograaf:

Simone Golob

Een webinar geven: hoe is dat?

Het is een jaar geleden dat Nederland in lockdown ging. Waar eerder slechts een enkeling ooit inlogde op een online evenement, volgt nu opeens het hele land de ene webinar (een samentrekking van de woorden web en seminar) of livestream na de andere. En dat niet alleen, steeds vaker zit men aan de andere kant van het scherm en organiseert er een. Observant vroeg drie UM’ers en MUMC-medewerkers naar hun ervaringen.

Webinars zijn er in alle soorten in maten. Net als een seminar is het een bijeenkomst met experts over een bepaald onderwerp. Maar of het nu een verzameling korte lezingen of presentaties is, een paneldiscussie of een vraag en antwoordsessie, bij de organisatie ervan komt heel wat kijken. Voor welk platform kies je bijvoorbeeld? En hoe hou je contact met je publiek?

Vijftigduizend views voor uitleg over een hartfilmpje

Als er twintig mensen zouden opdagen, waren ze blij. Maar toen Ali Talib, radioloog in opleiding, en Bashar Razoki, dermatoloog in opleiding, in januari hun webinar over hoe een ECG (een hartfilmpje) te interpreteren daadwerkelijk begonnen, zaten er opeens vijfduizend mensen te kijken. “De video is terug te kijken, inmiddels zitten we tegen de 50 duizend views aan”, zegt Razoki.

Het was zijn idee om Facebook te gebruiken. “We hebben een bijlesbedrijfje – VGT-cursus – waarmee we geneeskundestudenten helpen zich voor te bereiden op de voortgangtoets”, vertelt Talib, die net als Razoki een UM-alumnus is en nu in het Jeroen Bosch ziekenhuis zijn specialisatie doet. “Vanwege corona waren we steeds meer online gaan doen en vroegen ons af: wat kunnen we nog meer proberen?” Talib dacht aan een Zoomsessie, waar mensen zich vooraf voor aanmelden. “Maar Bashar zei: via Facebook kunnen mensen de aankondiging delen en zo anderen prikkelen om ook te komen.”

Een ECG is een goedkoop en veelgebruikt onderzoek. Het goed interpreteren kan van levensbelang zijn: het verschil tussen het wel en niet herkennen van een hartaanval. “Dat maakt het onderwerp niet alleen interessant voor geneeskundestudenten, maar ook verpleegkundigen, huisartsen, ambulancebroeders”, zegt Talib.

De mannen verdeelden de rollen, Talib nam de inhoudelijke kant voor zijn rekening, Razoki de technische kant. “We wilden het interactief houden. Van tevoren hadden we al een paar vragen voorbereid voor het publiek. Op Facebook kun je die via een poll stellen. Dat ging zo gemakkelijk dat ik het gaandeweg het webinar steeds vaker ben gaan doen. Het kan ook om iets banaals gaan zoals ‘kunnen jullie het goed horen?’”

Razoki beheerde ook de reacties die binnenkomen. “Als er een grappige reactie verscheen, zette hij die even vast, zodat iedereen het kon lezen”, vertelt Talib. “Facebook is heel speels, mensen kunnen ook smileys en hartjes sturen. Dat maakt dat je je verbonden voelt met het publiek, ook al kun je ze niet zien.” Talib denkt dat docenten via Zoom misschien ook vaker de chatfunctie moeten gebruiken. “Het is heel laagdrempelig. Even een vraag typen gaat vlotter dan wanneer iemand de microfoon moet aanzetten.”

Speechen voor de camera: het is even zoeken

Toen Loes van Bokhoven, huisarts en onderzoeker, gevraagd werd om de keynote speech te geven op de jaarlijkse Wetenschapsdag van het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) wist ze nog niet dat die online zou plaatsvinden. “De universiteiten organiseren die dag om de beurt. In 2020 was de Universiteit Maastricht aan de beurt. De dag werd eerst uitgesteld en is uiteindelijk online gegaan.”

Het NHG, dat het praktische deel van de organisatie op zich nam, koos ervoor om een deel van de speech vooraf op te nemen. “De inleiding en de vragen achteraf waren wel live.” Voor de rest toog ze naar de spreekkamer met haar medespreker Henk Schers. “Tot dan was de voorbereiding hetzelfde als anders: je kijkt samen naar wat je wil vertellen en wie wat gaat zeggen.”

In de spreekkamer namen ze een tweegesprek op. “Daar was ik blij om. Sommige mensen filmden een presentatie, die stonden tegen niemand te praten, dat is veel lastiger. Je proeft helemaal niet hoe de sfeer is. Wij wisselden het kijken naar elkaar en in de camera af. Het is toch even zoeken. Achteraf zag ik dat ik niet goed in de camera keek, dat geeft een beetje gek effect. Daar moet iemand ter plekke iets van zeggen, je kunt het later niet meer veranderen.”

Er keken zo’n tweehonderd mensen naar de speech. “Meer dan anders, dat is het voordeel van niet hoeven te reizen.” De vragen uit de ‘zaal’ waren van hoger niveau, merkte Van Bokhoven. “Normaal moet je naar een microfoon lopen, dat trekt een bepaald type mensen. Nu was er een moderator die de meest gestelde vragen uit de chat bundelde. Ook later tijdens de paneldiscussie kwamen er én meer vragen, én gingen we sneller de diepte in.”

Wat Van Bokhoven betreft zijn er dan ook zeker elementen die behouden kunnen worden na corona. “Op voorwaarde dat de techniek goed werkt. In één groep was er een storing, dan kun je meteen niets meer. Al miste ik wel de persoonlijke ontmoeting. Je kon nakletsen, maar dan moest je iemand een verzoek sturen via een privé-chat. Even blijven hangen tijdens de afsluitende borrel is een stuk laagdrempeliger.”

 “Zonde om te wachten tot het weer in het echt mag”

Acht eisen voor een duurzamer Maastricht hebben de studenten van Maastricht for Climate onlangs opgesteld. Om iedere eis verder toe te lichten, organiseren ze een serie webinars over de verschillende eisen. “We hadden natuurlijk het liefste evenementen op locatie georganiseerd, maar omdat de verkiezingen er aankomen, vonden we het zonde om te wachten totdat dat weer kan”, zegt Bianca Ercole, Fasos-student en een van de organisatoren. “Je moet het ijzer smeden als het heet is.”

Als platform gebruiken de studenten Zoom Webinar. “Een van de grote voordelen daarvan is dat je live ondertiteling kunt toevoegen”, zegt organisator en European Studies student Nikita Leten. “Normaal gesproken zijn onze evenementen in het Engels. Nu hadden we Nederlandse sprekers en dat zorgde voor meer belangstelling van mensen uit Maastricht.” “Door de Engelse ondertiteling, gemaakt door studenten van de Vertaalacademie Maastricht, kon iedereen het volgen”, voegt Ercole eraan toe. “Ze moeten heel snel werken, heel knap.”

Ook Ercole en Leten merkten dat vragen stellen via een chat makkelijker gaat. “Heel toegankelijk als je verlegen bent”, zegt Ercole. “Ook kunnen mensen stemmen op een vraag. Die komt dan bovenaan de lijst voor de moderators te staan. Zo gebruik je je tijd efficiënt, door de meest dringende vragen eerst te beantwoorden.”

De sprekers kunnen alleen elkaar en de moderator zien, niet het publiek. “Zo zit je niet in je eentje tegen een scherm te praten, maar is het makkelijk voor ons om opnames te maken”, zegt Ercole. “Die willen we op YouTube zetten en op deze manier hoeven we niet alle toeschouwers om toestemming te vragen.”

Ondanks de voordelen, kijken de studenten toch uit naar real-life evenementen. “Maar ik denk dat dit een goede voorbereiding voor ons was”, zegt Leten. “We hadden zo’n lezingenserie nog nooit gedaan.”

Webinars aan de UM

In het jaar dat het onderwijs nu online is, zijn er aan de UM volgens de officiële cijfers 555 webinars gegeven met in totaal 60.344 deelnemers. Wie hulp wil bij het organiseren van een webinar kan terecht bij Bernd Kapeller, projectmanager digitale innovatie en samen met Werner Teeling, verantwoordelijk voor de communicatie met studenten bij de faculteit psychologie en neurowetenschap, initiatiefnemer van het vorig jaar opgezette Studio MBB.

In Randwyck kan men ook bij ScienceVision aankloppen. Daarnaast hebben sommige faculteiten eigen opname-apparatuur.

Er volgen nog vijf webinars in de 8 demands-serie van Maastricht for Climate. Kijk op www.maastrichtforclimate.nl/our-events voor meer informatie.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)