Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Chatbots en een virtuele docentenkamer

Chatbots en een virtuele docentenkamer

Photographer:Fotograaf:

Alex Knight via Pexels

SBE townhall meeting over digitalisering onderwijs

Hoe vinden de medewerkers van School of Business and Economics (SBE) dat digitale middelen ingezet moeten worden in het onderwijs? Daarover was afgelopen donderdag een ‘townhall meeting’ om erover te sparren. Zo’n tachtig medewerkers sloten aan.

‘Door technologie versterkt probleemgestuurd onderwijs’: het is een van de speerpunten in het jongste strategische plan van SBE. Hoe dat er precies uit moet gaan zien is nog niet in beton gegoten, zei decaan Peter Møllgaard eerder tegen Observant. Dit soort bijeenkomsten moeten tot concretere plannen leiden.

Waarmee zouden we moeten beginnen, stoppen of doorgaan bij SBE om studenten de vaardigheden voor de toekomst te helpen ontwikkelen? Zie hier een van de vragen aan de medewerkers afgelopen donderdag. Via de telefoon kunnen ze anoniem hun antwoord insturen. “Stoppen met het gebruik van krijt”, klinkt het. Een grapje waarschijnlijk; er is tijdens de sessie ruimte voor humor. Maar over het algemeen wordt er serieus gediscussieerd.

Zowel plenair als in groepjes in breakout rooms. Universitair hoofddocent Dirk Tempelaar, promovendus Vinzenz Peters en onderzoeker Tesfa Habtewold buigen zich over de vraag: hoe denk je dat technologische vooruitgang de toekomstige vaardigheden van de studenten zal veranderen? De nadruk zal gaan liggen op informatie snel weten te vinden in plaats van deze zelf paraat te hebben. Daarover is deze breakout room het eens. “De huidige student is opgegroeid met technologie. Ze beheersen al veel digitale vaardigheden”, zegt Peters. Klopt, zegt Tempelaar. Al merkt hij grote niveauverschillen tussen zijn studenten. “Ik ben meestal veel tijd kwijt aan het recht trekken van deze verschillen. Dat is zonde, want dat gaat ten koste van de tijd voor de inhoud van het vak.” Een mogelijke oplossing voor dit probleem heeft hij zelf: “Hoewel ik vind dat universiteiten eigenlijk niet verantwoordelijk zijn om dit bij te spijkeren, is het misschien een idee dat de UM naast de inhoudelijke summer school ook cursussen opzet om de digitale vaardigheden op te krikken.”

Halverwege de townhall meeting is er een lezing van Amber Dailey-Hebert, professor Adult and Organizational Learning aan Park University in de Verenigde Staten. Haar keynote speech is “ter inspiratie”, zegt Damien Nunes, programmaontwikkelaar aan de UM en gastheer van de sessie. Een selectie uit de tips van Dailey-Hebert voor de UM: houd vast aan de kracht van de universiteit: het probleemgestuurd onderwijs, laat studenten meedenken over het curriculum, gebruik chatbots om studenten te woord te staan en denk na over alternatieven om elkaar te ontmoeten. Bijvoorbeeld in een soort computerspel, met personages aan een digitale tafel.

Haar advies valt in de smaak, blijkt bij de volgende vraag aan het publiek: hoe kunnen we digitale technologie inzetten om voor een revolutie in het SBE-onderwijs te zorgen? Nunes: “Denk eraan. Ga ervanuit dat er geen limieten zijn.” Enkele ideeën: “Een virtuele realiteit-kamer voor staf”, “chatbots voor een lagere werkdruk”, “docenten van over de hele wereld”, en nog veel meer. Alle antwoorden worden zorgvuldig – maar anoniem – geregistreerd, zegt Nunes. Het faculteitsbestuur kan weer even vooruit.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)