Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Probeer niet flauw te vallen

Volgens regisseur Danny Boyle is 127 Hours een actiefilm, maar dan zonder actie. De film is gebaseerd op een simpel, bloedstollend gegeven: een jongeman zit meer dan vijf dagen vast in een kloof, zijn arm klem onder een rotsblok. Niemand weet dat de impulsieve Aron Ralston (James Franco) daar zit. Hij is op zichzelf aangewezen en moet zich zien te bevrijden met het weinige materiaal dat hij heeft.

Dat Aron in dit waargebeurde verhaal uiteindelijk zijn arm afsnijdt met een zakmes om te ontsnappen, is ondertussen wel bekend. De amputatie komt een aantal heftige minuten lang in beeld, waarin hij zichzelf, en eigenlijk ook het publiek, aanspoort toch vooral niet flauw te vallen. Hiervoor zit hij dus al dagen vast in een spelonk, zonder water en met een kwartiertje zonlicht per dag. Het grootste deel van de film speelt zich af op deze plaats. Arons emoties gaan alle kanten op en alle ongelukjes en tegenslagen worden flink uitgemeten. Zo laat hij zijn waterfles vallen en is hij aangewezen op zijn eigen urine als dorstlesser.

Op heldere momenten filmt Aron, met de kleine camera die hij bij zich heeft, een afscheidsboodschap aan zijn familie. De ondertoon van deze berichten wordt steeds serieuzer naarmate de tijd voorbij kruipt. De wat arrogante avonturier die zonder enige voorbereiding naar de canyons in de woestijn van Utah trok, beseft nu dat hij anderen – zijn ouders en zus, zijn vrienden, zijn ex-vriendinnetje - wel degelijk nodig heeft. De heldere momenten worden afgewisseld met hallucinaties; onder extreme weersomstandigheden lijkt hij zomaar de spelonk uit te kunnen zwemmen.

Het is Danny Boyle, na Trainspotting en Slumdog Millionaire, wederom gelukt een intense film te maken met als uitgangspunt een situatie waarin, letterlijk, weinig schot zit. 127 Hours is prachtig vormgegeven. Bovendien is er het sterke spel van James Franco, die voor het overgrote deel close-up in beeld komt – soms het werk van de cameraman, soms van de hoofdrolspeler zelf met zijn hand-held camera.

Hoogmoed komt voor de val. Die boodschap is bij Aron Ralston wel doorgedrongen, en met hem bij het publiek.

 

 

Lisa Dupuy

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)