Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De dames van de telefooncentrale

Ik wil het vandaag eens hebben over leiderschap in het algemeen en in deze organisatie in het bijzonder, maar lezers, eerst even iets anders. Want wat er na mijn stukje over de telefoonlijst gebeurde …! Ik ben er helemaal beduusd van! Kregen jullie –ik heb het nu even over de collega-medewerkers - van de week ook zo’n mailtje waarin gevraagd werd hoe je in het UM-telefoonboek vermeld wil worden? Met je eigen nummer zo giga uitvergroot dat het bijna een klap in je gezicht was? Dat je dacht dat je de verkeerde bril op je neus had gezet? Ha, dat komt dus door mij, wist ik toen ik hoorde dat iedereen door onze afdeling communicantjes is aangeschreven. Om er voor eens en altijd voor te zorgen dat die malle doopnamen uit het register verdwijnen. Eerst was er dus mijn stukje, vervolgens een ingezonden brief van twee mannen die het samen over ‘ik, de telefoonlijstmanager’ hadden (fysiek nogal spectaculair) en nu is er dan deze actie die als een bermbom van je scherm knalt. Ik moet zeggen, chapeau, effectiever kan het bijna niet, als je in deze organisatie iets wilt communiceren naar de mensen toe moet je inderdaad je toevlucht nemen tot visueel terrorisme, er zit niks anders op vrees ik. Gewone mailtjes, brieven thuis (kan ik me trouwens helemaal niets van herinneren, een brief over die telefoonlijst...): het helpt allemaal niet, je hebt gewoon geen zin om het te lezen, ik ken en herken het, die mededelingen spoel je linea recta met de deleteknop door het elektronische toilet, hupsakee, opgeruimd staat netjes. Goed, ik ben dus blij dat mijn hartenkreet verhoord is, maar wat vond ik na het bovengenoemde stukje tussen honderden berichtjes in mijn mailbox? Geen hartenkreet maar een regelrechte noodkreet! Van de dames telefonistes. Dat het allemaal nog veel erger is dan ik dacht. Ik heb het even een weekje laten sudderen, sorry dames, maar ik wil het de lezer toch niet onthouden. Daar gaan we, de letterlijke tekst:

“Lieve Truus, 

Je verhaal in de Observant kon wel geschreven zijn door de mensen van de telefooncentrale. Maar als je hier meer over wilt weten, leg je oor eens te luister bij de dames van de telefooncentrale. Bij ons ligt het probleem nog een paar latten hoger. Wij moeten het visitekaartje van de universiteit zijn. En daar ligt nu juist het punt. Wij krijgen honderden telefoontjes van buiten met de vraag…… kunt U mij doorverbinden met……Telefoonnummers die niet kloppen in de lijst. Namen die al helemaal niet meer in de lijst voorkomen (gewoonweg gewist) en noem maar op. Steeds worden wij door de klant kwaad aangesproken waarom wij niet iemand kunnen vinden. En in uw verhaal heeft u het nog maar over interne problemen. Iedere week leggen wij klachten neer bij de telefoonmanager. Dus uw verhaal kan best nog uitgebreid worden met een hele pagina aan klachten.

HELP ONS.”

Gut dames, dat had ik me helemaal niet gerealiseerd, dat het probleem bij jullie in het kwadraat optreedt. En nu begin ik me toch af te vragen of die telefoonmanager al met al wel zo adequaat is opgetreden, met dat ontploffende mailtje deze week. Het zou natuurlijk kunnen dat de lijst nu geschoond wordt van alle ongerechtigheden, zodat jullie weer fatsoenlijk je werk kunt doen. Maar het is een veeg teken als een telefoonmanager niet reageert op wekelijkse klachten. Dat zegt iets over leiderschap, en leiderschapscultuur. Ik proef er iets onverschilligs in, een vorm van kilheid. Net zoals in die andere boodschap die ons van hogerhand werd voorgeschoteld: de vacaturestop. Boem, rauw op je dak, zeker als je een tijdelijke medewerker bent die hoopt op verlenging van zijn contract. Ik denk dus meteen aan mezelf, want een coach/levensadviseur is natuurlijk helemaal geen corebusiness in de ogen van universitaire managers die willen bezuinigen. Stel je voor, dat softe gedoe, mensen een beetje opkalefateren, een beetje geestelijke weerbaarheid meegeven, daar helpen we de kenniseconomie niet verder mee hè! Tot op de barricaden!

 

Truusje Tintemans

Vragen, problemen? Truustint@gmail.com  

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)