Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Lijn Maastricht-Luik-Brussel op de tocht

De Belgische Spoorwegen (NMBS) overwegen om de rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel op te heffen. Deze “probleemlijn” heeft te vaak vertraging. De Universiteit Maastricht wil samen met de provincie het belang van deze lijn bij de Belgen bepleiten. De Waalse stad Visé is een petitie gestart.  

In 2010 kwam slechts 87 procent van alle Belgische treinen op tijd aan. De slechtste score ooit, verklaart NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. “Daar moet iets aan gebeuren. In 2015 moet minimaal 95 procent van de treinen weer op tijd vertrekken en aankomen.” De NMBS onderzoekt op dit moment alle lijnen die problemen hebben met de stiptheid. Maastricht-Luik-Brussel, die zelfs meer dan eens uitvalt, is er een van. “Komt die trein met een vertraging aan in de noord-zuid-verbinding in Brussel - dat is een flessenhals - dan verdubbelt de vertraging. We kijken of er mogelijkheden zijn tot verbetering: zijn er betere keermogelijkheden, in Maastricht zijn die niet erg ruim, kunnen we schuiven naar andere sporen?” Mocht dit niets opleveren, dan verdwijnt de lijn in “zijn huidige vorm”. Een petitie zal daar weinig aan veranderen, denkt Goovaerts. “We kijken enkel naar stiptheid.”

De UM is er niet blij mee. “De directe verbinding is voor ons essentieel”, verklaart André Postema, vice-voorzitter van het college van bestuur. Niet alleen heeft de universiteit een campus in Brussel, ook zijn er veel studenten – onder andere van European Studies - en medewerkers die van deze lijn gebruik maken. “We zijn in gesprek met de Provincie Limburg om dit belang krachtig bij NMBS te bepleiten. We zijn ook gedwongen om over alternatieven na te denken.” Een alternatief is al in de maak: vervoerder Veolia overweegt om bij opheffing van de rechtstreekse verbinding de stoptrein Kerkrade-Maastricht-Randwijck door te laten lopen tot in Luik.

De suggestie in het Vlaamse dagblad De Morgen dat ook een “taalprobleem” meespeelt in de afweging van de NMBS, ontkent de woordvoerder. “Hoofdreden is de stiptheid. Maar het taalprobleem werkt wel verzwarend. Op deze lijn rijden overwegend Franstalige treinbestuurders die voldoende Nederlands spreken om het werk uit te kunnen oefenen. Ze zijn gecertificeerd. De NS en Rijkswaterstaat mogen dit controleren en dat doen ze ook. Maar de controles voeren veel verder dan de operationele taalkennis die is vereist. Ze vinden bovendien te pas en te onpas plaats, het loopt de spuigaten uit. Onze mensen ervaren dit als pesten.”

De beslissing over het voortbestaan zal in de komende weken vallen. Wat die ook moge zijn, Goovaerts verwacht dat er altijd een treinverbinding zal blijven tussen Maastricht en een Belgisch station.

 

Riki Janssen

Lapetition.be/en-ligne/petition-9454.html

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)