Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Verkeerde voorkennis

Een student die in een onderwijsgroep iets uitlegt aan andere studenten, onthoudt die informatie beter dan de toehoorders. Essentieel is echter dat zijn voorkennis klopt. Dat schrijft psycholoog Floris van Blankenstein in zijn proefschrift Elaboration during problem-based small group discussion, waarop hij vorige maand promoveerde.

Wie iets uitlegt, zet in feite al zijn kennis over een fenomeen op een rijtje zodat een ander het snapt. Het heet ook wel elaboratie: het verbinden van alle brokjes voorkennis tot een nieuw verhaal. In Maastrichtse onderwijsgroepen doen studenten niets anders; in de eerste bijeenkomst activeren ze hun voorkennis over het onderwerp en leggen in discussies uit wat ze erover weten.

Alleen, tutoren weten niet zeker of die voorkennis altijd klopt, zegt Van Blankenstein. En toch is dat cruciaal, want uit zijn onderzoek blijkt: iets uitleggen met verkeerde voorkennis, heeft een averechts effect. De rammelende ideeën raken nog steviger verankerd in het brein en “lijken de opname van nieuw materiaal, dat wel klopt, in de weg te zitten. In dit geval onthouden studenten bar weinig van de leerstof. Zorg dat ze beter voorbereid zijn door ze vooraf een paar relevante ideeën aan te reiken.”

 

Maurice Timmermans

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)