Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Warlikowski’s wereld

Wat mij het beste bijblijft van alles wat ik het afgelopen jaar heb gezien, gehoord, gelezen of bijgewoond? In Luik speelde in oktober Afrikaanse verhalen volgens Shakespeare, een vier uur durende voorstelling van de Pool Krzysztof Warlikowski. In de Manège, de locatie van het Théâtre de la Place voor toneel dat ruimte nodig heeft. Men speelde in het Pools met Franse en Nederlandse boventiteling. Warlikowski’s wereld bestaat uit collages van bestaande toneelstukken en literaire teksten. Hun mix wordt omgezet in een voorstelling vol flarden tekst, beelden en associaties. Je snapt het pas als je het ziet, zoals Johan Cruijff pleegt te zeggen. Dat lukt niet altijd vier uur lang. De beelden en tekstflarden hebben echter een sluipende werking. Ze voegen zich in de loop van de tijd aaneen tot een sterke herinnering. Het was voor mij het derde stuk van Warlikowski in een paar jaar. Ik kan ondertussen van alle drie de sfeer en de essentie onder woorden brengen. Het blijven mijn woorden.

In Afrikaanse Verhalen volgens Shakespeare komen als een drieluik achtereenvolgens de ondergang van Shylock, de koopman van Venetië, van Othello, de Moor, de machtige generaal van Venetië, en van Koning Lear, de vermoeide koning die zijn koninkrijk restloos verdeelt onder zijn dochters. Wie de drie stukken onafhankelijk van elkaar ziet, neemt heel verschillende ‘boodschappen’ mee. Shylock wordt het slachtoffer van zijn geldzucht en zijn Joodse wraakgevoelens. Men kan niet straffeloos tot het uiterste gaan, in zijn geval het opeisen van het eigen vlees van zijn schuldenaren. Dan is het gedaan met de koopman. Othello, de machtige, moet zo nodig trouwen met een mooie jonge dochter uit de Venetiaanse adel. Hij gaat ten onder aan zijn jaloezie. Desdemona helaas ook. Koning Lear geeft zijn rijk aan twee vleierige, machtsbeluste dochters en hun enge mannen. Hij vergeet zijn jongste, Cordelia, die ziet wat hij aanricht. Boodschap: hoed je voor sentimentele seniliteit.

Zet de drie bij elkaar, lees de krant en denk: Strauss-Kahn, Berlusconi en wellicht Johan Cruijff. Moderne alfamannetjes, die aan het einde van een lange succesperiode zozeer aan slijtage onderhevig zijn dat ze hun vermogen maat te houden verliezen. Bij Warlikowski wordt Othello mikpunt van spot in de officiersmess. Lear eindigt in een verpleeghuis, waar Cordelia maar even langs kan komen. Ze moet weer terug naar de kinderen.

 

Hans Philipsen

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)