Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Flyersoep

Flyersoep

Photographer:Fotograaf: Simone Golob

In de hand een stapeltje papier en op het gezicht een geforceerde grijns. Dat is het beeld van een gemiddelde flyeraar. Het lukt je zelden ze te ontwijken. Sluiks wegkijken helpt niet en het aanbrengen van een curve in je looplijn wordt gecounterd met een vrolijke huppelpasje, gevolgd door een enthousiast “hoi”. Het resultaat is altijd hetzelfde: een opgevouwen ongelezen flyer, die bij de directe afwezigheid van een prullenbak netjes in een broekzak belandt. Je zou denken dat de flyeraar in het digitale tijdperk een uitstervende soort zou zijn, maar niets is minder waar. In Edinburgh, waar de laatste maand van mijn stage is aangebroken, lukt het me zelden om van deur tot deur te komen met lege broekzakken. Niet alleen zijn de flyeraars hier met velen, ze zijn ook bijzonder uitgekookt. Zo werd ik laatst op discrete wijze benaderd door een flyeraar in burger, die mij op geheimzinnige wijze een A4tje in de hand drukte. “Ik heb hier een belangrijke boodschap voor je”, zei hij zacht. Beduusd nam ik het briefje aan, keek om me heen alsof ik zojuist een gewichtige coke-deal had gesloten, en liep door. Toen ik even later het briefje openvouwde bleek het al snel om een zeer matige aanbieding voor pizza te gaan, waarop zowel ergernis als bewondering zich van mij meester maakten. Deze meneer beheerste zijn vak, zoveel was duidelijk.

Maar laten we wel wezen, offline spam is toch niet meer van deze tijd? Bovendien is het misleidend. Aanvankelijk is er de vreugde dat een onbekende zomaar een praatje aanknoopt. Maar wanneer blijkt dat er bijbedoelingen in het spel zijn, maakt de vreugde al snel plaats voor irritatie, een dynamiek die we maar al te goed kennen. Zo kent iedereen het gelukzalige gevoel wanneer er post op de deurmat valt. Er heeft iemand de moeite genomen je een brief te sturen. Je doet er toe. Maar bij nadere inspectie blijkt het een geadresseerde reclamefolder. Of neem het digitale equivalent, de nieuwsbrief waar je je nooit voor hebt ingeschreven. Die heeft dan wel weer als voordeel dat die niet rondslingert in je kamer.

Mijn onvermogen om de handige flyeraars er op tijd uit te pikken maakt dat ik regelmatig met een flyertje thuiskom. Daarbij komt dat ik moeite heb met het weggooien van papier, met als gevolg een enorme stapel flyers in de hoek van mijn kamer. De plastic-soep heeft met de flyer-soep een waardige plaatselijke evenknie gevonden.

Arjen van der Heide

 

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)