Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ceramix: kunst en keramiek

Ceramix: kunst en keramiek

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Nog tot en met 31 januari 2016 kunt u er heen. Naar Ceramix.Van Rodin tot Schütte. Maastricht, Parijs-Sèvres in het Bonnefantenmuseum. Daarna kunt u nog een half jaar terecht in Frankrijk. Wie geraakt wordt door beeldende kunst die verder gaat dan olieverf op schilderslinnen, mag deze grote, mooi ingerichte en wereldomspannende tentoonstelling niet missen. Beeldende kunst bestaat uit afbeeldingen op en van materialen die oorspronkelijk gebruikt werden voor nuttige zaken. Textiel, papier, hout, metaal, gehouwen steen en glas bestonden lang voordat ze dienst deden voor zelfstandige voorstellingen. Soms bracht men versieringen aan. Wellicht om ze te onderscheiden of met een magisch doel. In ieder geval ook wel omdat men er aardigheid in had. Het gebruik, het rendement stond voorop. Hier en daar, en soms al lang geleden, diende het materiaal voor wat men gewoonlijk autonome kunst noemt. Merkwaardig genoeg geldt dat het minst voor een van de oudste door de mens uitgevonden materialen, gebakken klei. Al in de steentijd is het algemeen aanwezig. In veel ‘primitieve’ samenlevingen die we nog gekend hebben, is juist aardewerk dagelijks in gebruik.

Pas tegen het einde van de negentiende eeuw komt een beweging richting kunst op gang. Geïnspireerd door Japanse keramiek en vernieuwingen in de techniek begonnen kunstenaars als Rodin en Gauguin met keramiek te werken. Dat kon alleen, zoals in veel moderne kunst, door nauw samen te werken met de ateliers van technici en geschoolde vaklui. Daarna zetten twee ontwikkelingen in. Keramiek werd door veel gearriveerde beroemdheden toegevoegd aan hun producten. Op de tentoonstelling zijn prachtige werken te zien van Picasso, Léger, Dufy, Miro, maar ook Appel of Schütte. Daarnaast ontstaan op veel plaatsen in de wereld gespecialiseerde scholen van keramisten, die de mogelijkheden van gebakken klei tot werkelijkheid brengen. Van keramische funk art – een intrigerende George Washington en Mona Lisa in bad -, via postmoderne reuzengrote nepvazen tot en met een Japanse revolutie in minimalistische, verstilde objecten zonder enige functie.

De tentoonstelling nodigt uit tot hebberigheid. Je loopt nog een paar keer heen en weer om het object uit te zoeken dat je mee naar huis wil nemen. Ik koos voor Poging tot decadentie. Bloesems, groot, bloedrood van Anne Wenzel uit 2013. Met sokkel 2.50 meter hoog. Een enorm aardewerken boeket van herfstige natuur, vol neerhangende, onduidelijk bebladerde stelen. Meer dan een poging tot decadentie is het stuk een bewijs van uitbundige vergankelijkheid.

Hans Philipsen  

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: