Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

1976? 1974 zult u bedoelen!

1976? 1974 zult u bedoelen!

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

In september 1974 mochten vijftig cursisten aan de Medische Faculteit Maastricht beginnen aan een opleiding geneeskunde die nog niet formeel was erkend. Met zo’n vijfentwintig personeelsleden die hoopten op een duurzame aanstelling. In januari 1976 kwam het goed. Een bijzondere wet vestigde de nieuwe universiteit. De koningin bezocht ten bewijze daarvan de bijzondere academische zitting in de Sint Servaas. De cursisten van 1974 werden daardoor studenten met behoud van hun studieresultaten.

Stel nu eens dat die eerste lichting studenten er niet of nauwelijks was gekomen? Dat zij hun inloting in een ‘echte’ medische faculteit niet hadden willen opgeven? Zou de Universiteit Maastricht dan in 2016 zijn veertigjarig bestaan wel zo feestelijk hebben kunnen vieren? Met voldoening terugzien op de komst van zoveel studenten uit vele landen in een flink aantal studierichtingen? Universiteiten hebben geen bestaansrecht als er geen studenten zijn. Docenten met onderwijs en onderzoek in de aanbieding zijn de noodzakelijke voorwaarde voor succes; jonge mensen die zich inschrijven de voldoende voorwaarde. De studenten van het eerste uur verdienen daarom als kwartiermakers en verkenners een bijzondere plaats in de geschiedenis van de instelling.

Ook in een ander opzicht zijn deze vijftig een bijzondere generatie. In 1974 was de ‘opstand van de jeugd’ in de jaren zestig nog lang niet uitgewoed. Universiteiten bevonden zich in het middelpunt van deze strijd. Democratisering, zelfbeschikking, onderwijsvernieuwing, meer maatschappelijk relevant onderzoek waren de speerpunten van de acties. In ieder geval in Nederland erkende de samenleving vrij snel de redelijkheid van een aantal eisen. Er kwam een Wet Universitaire Bestuurshervorming, geoormerkt geld voor onderwijsvernieuwing en interdisciplinair onderzoek en - voor Maastricht belangrijk - de mogelijkheid met nieuwe opleidingen te experimenteren. Op de top van de golf van deze veranderingen treden in september 1974 de eerste vijftig studenten aan. Op grond van de officiële informatie kiezen zij bewust voor een nieuwe opleiding met nieuwe doeleinden op het gebied van onderwijs, onderzoek en de organisatie daarvan. Precies datgene waar de ‘opstand van de jeugd’ om begonnen was.

Waarom is probleemgestuurd onderwijs een blijvend kenmerk van de universiteit geworden? Niet alleen omdat de medewerkers in een nieuwe setting iets konden verwezenlijken wat elders niet lukte, vooral omdat de eerste generaties studenten het PGO/PBL koesterden als een verworvenheid. Wie dat erkent, zal met mij van mening zijn dat het eerstvolgende lustrum in de eerste week van september 2019 dient te worden gevierd.

Hans Philipsen

 

 

 

Hans Philipsen is oud-rector van de Universiteit Maastricht

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: