Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Gezond van geest. Met Bianca

Gezond van geest. Met Bianca

Soap van UM-onderzoekers op TV Maastricht

MAASTRICHT. Fit4All heet de soap die volgende maand gaat draaien op TV Maastricht. De vijf afleveringen passen binnen een lokaal experiment van UM-onderzoekers waarbij televisie, een website en sociale media worden ingezet om de geestelijke gezondheid van mensen aan te pakken. Of beter: om psychische ziektes te voorkomen. “Investeer in de sociale omgeving”, zegt sociaal psychiater Marten de Vries die onlangs met emeritaat ging.

Het is maandagmiddag als we Marten de Vries, van huis uit antropoloog en psychiater, spreken in een van de kantoren van de Riagg in Maastricht. Emeritaat of niet, hij blijft aan het werk, zo ook voor het mediaproject Bianca waar de soap Fit4All onderdeel van is. De vijfdelige serie speelt zich af in Maastricht. Professionele acteurs, zoals Mieneke Bakker van Toneelgroep Maastricht, zijn aangetrokken voor de korte filmpjes van zo’n tien minuten.
In elke aflevering loopt hoofdpersoon Bianca (Bakker), eigenaresse van een fitnessclub, mensen tegen het lijf die ‘ergens’ mee zitten. “Koopverslaving, angst, een glaasje te veel, de generatiekloof tussen een vader en zijn dochter, stress na ontslag.” Bianca is betrokken, stapt op het probleem af – noemt het beestje bij de naam – maar geeft geen oplossingen, benadrukt De Vries.
De ideeën komen van buurtbewoners zelf, specifieker: Noordwest Maastricht, waar onder meer Mariaberg, Pottenberg, Caberg, Malpertuis toe behoren, wijken met een lage sociale economische status, vertelt De Vries. Juist bij deze groep valt op het gebied van preventie nog een hele slag te slaan, meent hij. “Ik wil mensen informeren en weerbaar maken. En wat is dé manier om dit collectief te bereiken? Communicatie. Uit onderzoek blijk dat het gebruik van media een positief effect heeft op de geestelijke gezondheid van een grote groep. We hebben al afleveringen getoond – proefviewings – in de buurten en men is erg enthousiast, ze willen er meer mee doen. En dat is wat wíj willen: spin-offs, activiteiten. We willen dat ze hun problemen bespreekbaar maken, van gedachten wisselen, op straat, in clubjes, op de website, op sociale media.” Alles met één doel: meer zelfinzicht, voorkomen dat ze (nog meer) aan lager wal raken, in financiële problemen komen, depressief worden, zich langdurig ziek melden, zich afzonderen. Voor alle duidelijkheid: de soap is voor de middenmoot die over het algemeen weinig klachten heeft, maar wel kans loopt op een psychische ziekte. “Studies tonen aan dat als je het welbevinden van die grote groep verbetert, ook het aantal zieken en risico-gevallen minder wordt.” En als we De Vries mogen geloven, loopt bijna een op de twee mensen kans eens in zijn leven psychisch ziek te worden. “De kosten voor de gezondheidszorg zijn immens. En dan gaat het niet om behandelkosten – die zijn niet eens zo hoog –, maar om de kosten van ziekteverzuim bijvoorbeeld.”
Project Bianca is een experiment. “Mocht uit evaluaties blijken dat onze media-aanpak inderdaad zijn vruchten afwerpt, dan kan het als voorbeeld dienen voor de rest van Nederland.”

 

Het Bianca-mediaproject (soap Fit4All, website, social media) is een samenwerking van acteurs, schrijvers, GGZ-personeel, buurtwerkers en wetenschappers (Marten de Vries, Klasien Horstman, UM-hoogleraar filosofie van de publieke gezondheidszorg, dr. Mare Knibbe, onderzoeker bij Caphri en Rianne Wesenbeek, Riagg). Het project wordt betaald door CZ, stichting Elisabeth Strouven, Zon-Mw en de gemeente Maastricht. TV Maastricht draagt zorg voor de uitzendingen. Bianca is onderdeel van Geestelijk Gezond Maastricht (GGM), een gemeenteproject waarbij wordt samengewerkt met GGZ-instellingen en de UM.

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)