Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Analoog speurwerk

Analoog speurwerk

Film: Spotlight

Het verhaal: Boston, 2001. Vier journalisten van The Boston Globe bijten zich vast in een misbruikschandaal in de katholieke kerk. Na maandenlang onderzoekswerk vindt het ‘Spotlight’ team van Walter Robinson (Michael Keaton) niet alleen bewijs voor grootschalig misbruik van kinderen; ze ontdekken bovendien dat de aartsbisschop al jarenlang op de hoogte was.

Oerdegelijk vakwerk, want:

Spotlight is genomineerd voor zes Oscars, waaronder beste film, regie en montage. Daar valt weinig tegen in te brengen, want dit is oerdegelijk vakwerk. Liefhebbers van journalistieke thrillers à la All the president’s men (1976) zullen alle ingrediënten herkennen die dit genre zo mooi maken: ouderwets analoog speurwerk (niks geen Google), botsende ego’s op de redactie (krek de Observant tijdens de wekelijkse evaluatievergadering) en het soort journalisten die gerust de bevalling van hun vrouw overslaan als ze net een goed verhaal op het spoor zijn gekomen.

- The Boston Globe won de Pullitzerprijs voor haar werk, maar regisseur Tom McCarthy plaatst de journalisten niet op een voetstuk. Hij laat fijntjes zien dat de komst van een buitenstaander – een joodse hoofdredacteur uit Florida – nodig was om dit verhaal op de rails te krijgen.

- Spotlight bevat veel beelden van naarstig speurende journalisten, maar heel weinig van priesters. McCarthy volgt daarmee een wijze les uit het horrorgenre: het monster moet zo lang mogelijk buiten beeld blijven.

- Regisseur McCarthy beschikt over een zeldzaam item in Hollywood: een rempedaal. Hier geen kleffe speeches, geen effectbejag, geen hysterie. De acteurs zullen bij de Oscaruitreiking dan ook ongetwijfeld met lege handen achterblijven; van dit soort nuance is de Academy doorgaans niet gediend. Kenmerkend voor McCarthy’s stijl is de subtiele wijze waarop hij laat zien hoe de kerk onderdeel vormt van het DNA van Boston: in de exterieurscènes is er altijd wel een kerk op de achtergrond te zien.

Stop de persen, want:

- Voor sensatie en opwinding kun je beter op The Revenant wachten. Geen van de acteurs wordt door een beer aan stukken gescheurd; hier zul je het moeten doen met de weinig glamoureuze aanblik van Rachel McAdams die na een slopende werkdag thuis met de vaatwasser staat te prutsen.

Het salomonsoordeel: Deze pakkende journalistieke thriller is een nostalgische ode aan ouderwetse onderzoeksjournalistiek en het belang daarvan voor onze samenleving. Een ode dus aan het soort werk dat bedreigd wordt door sukkels die geen kranten meer kopen. Spotlight waarschuwt: een nepparlement overleven we als democratie wel, maar nepjournalistiek niet.

Mark Vluggen

 

(NB: Je moet nog één weekje geduld hebben. Spotlight is vanaf 28 januari in de Nederlandse bioscopen te zien)

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)