Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“We leven als professionele musici”

“We leven als professionele musici”

Photographer:Fotograaf: Eduardus Lee

MAASTRICHT. Tien uur per dag repeteren de studenten van het Nederlands Studenten Orkest in de dagen voorafgaand aan hun elf-daagse tournee ‘Vrij’. Samen met pianist Arthur Jussen spelen de negentig leden in verschillende steden, op 14 februari in Maastricht, stukken van Claude Debussy, Trevor Grahl, Ravel en Béla Bartók. Tweedejaars biomedische wetenschappen Pieter Dijkstra (slagwerk) is een van hen.

Hij wist al bijna zeker dat hij gekozen zou worden – “er doen niet zoveel slagwerkers auditie” – maar toch was Pieter Dijkstra zenuwachtig toen hij in oktober auditie deed voor het Nederlands Studenten Orkest. “Er zitten vier mensen voor je die elke verkeerde noot horen. Het NSO heeft een reputatie hoog te houden, het niveau moet hoog blijven. Bij de contrabassen is bijvoorbeeld maar een van de dertien mensen die auditie deden, aangenomen.”

Dijkstra speelde in zijn thuisstad Den Haag bij verschillende orkesten. “Nu ik studeer, speel ik minder. Ik hou van symfonieën, maar hier in Limburg ligt de focus op harmonie. En mijn marimba (een soort xylofoon, red.) is iets te kostbaar om op mijn kamer te zetten. Dan wil iedereen er tijdens een feestje op spelen. Het leuke is dat er dit jaar nog tien anderen uit Den Haag bij het NSO zitten. Ik ken hen van de jeugdorkesten waar ik vroeger bij speelde.”

Dijkstra moet als slagwerker vooral oefenen op de timing. “Een halve tel ernaast en iedereen kijkt naar je. We spelen relatief moderne stukken. Vooral dat van Grahl is experimenteel. Daarin moet ik met mijn vinger over de rand van een glas draaien. Probeer zo maar eens twintig maten lang dezelfde toon aan te houden.” Hij kijkt uit naar het solostuk van Arthur Jussen. “Ravels pianoconcert voor de linkerhand, maar hij speelt het zo goed dat je met je ogen dicht niet hoort dat hij met één hand speelt.”

Het is een intensieve periode voor de orkestleden. Nadat ze negen dagen vrijwel non-stop hebben gerepeteerd begint op 6 februari in Someren de tournee die eindigt in het Concertgebouw in Amsterdam op 16 februari. Daarna gaat de reis naar Madrid, waar het NSO ook drie concerten zal geven. “We leven als professionele musici. Ieder concert moet goed zijn, de boog moet gespannen blijven. Na een optreden is het even bijslapen en dan verder reizen. Gelukkig heb ik goede afspraken kunnen maken met de universiteit. Ik val nu onder de topsportersregeling, waardoor ik onderwijs kan missen.”

Dijkstra kijkt uit naar Madrid en Amsterdam (“Het Concertgebouw!”), maar ook naar het concert in Maastricht. “Dan kunnen mijn vrienden die niets van slagwerk weten, zien dat het meer inhoudt dan op een triangel slaan.”

NSO - Vrij, zondag 14 februari, Theater aan het Vrijthof, 15.30 uur, www.nso.nl

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)