Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De kwaal van Tarantino

De kwaal van Tarantino

Film: The Revenant

Het verhaal: Tijdens een expeditie wordt de Amerikaanse kolonist en pelsjager Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) aangevallen door een grizzlybeer en vervolgens voor dood achtergelaten door zijn collega John Fitzgerald (Tom Hardy). Glass zint op wraak en begint aan een barre overlevingstocht dwars door de Noord-Amerikaanse wildernis.

Twaalf Oscarnominaties. Dan moet het wel een goede film zijn, want:

- De openingssequentie – een aanval van indianen op een groep pelsjagers – grijpt je gelijk bij je nekvel. Alles wat goed is aan The revenant zit in die virtuoze scène gebundeld: adembenemend ‘hoe hebben ze dit nou weer geflikt’ camerawerk, ritmische montage en imponerende natuurtableaus.

- Het verbluffend realistische gevecht tussen DiCaprio en de grizzlybeer behoort tot het indrukwekkendste dat ik ooit in een bioscoopzaal heb gezien. Er is vanzelfsprekend een hoop computerwerk aan te pas gekomen, maar de trucage is onzichtbaar. Tijdens die zes minuten van het gevecht tussen man en beer wordt Filmgeschiedenis geschreven. Met een hoofdletter F inderdaad.

- De VVV van British Columbia mag tevreden zijn: de ongerepte natuur is adembenemend mooi in beeld gezet. Zelfs als je interesse in het wraakverhaal gaandeweg wat begint te verdampen, blijft de ruige wildernis van West-Canada imponeren.

De publiciteitscampagne is beter dan de film, want:

- 154, 124, 143, 148, 119, 156. Nee, dat is geen Fibonaccireeks, maar de lengte (in minuten) van de zes speelfilms die regisseur Alejandro González Iñárritu tot nu toe maakte. De Mexicaan is een virtuoze cineast, maar hij heeft last van wat in de medische literatuur de ‘kwaal van Tarantino’ wordt genoemd: een pathologische wijdlopigheid die door critici vaak wat al te gretig voor ‘episch’ wordt versleten. Van die 156 minuten van The revenant hadden er gerust vijftig op de montagetafel achter mogen blijven. Het wraakverhaal is simpelweg te dun en eendimensionaal om een film van deze lengte te kunnen dragen.

- De dromerige flashbacks en de bombastische hallucinaties van DiCaprio detoneren met de rest van de film.

- In interviews heeft Iñárritu regelmatig kritiek geuit op het geweld dat de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika is aangedaan. Maar er schuilt een onaangename gretigheid in de manier waarop hij dat geweld in beeld zet.

Het salomonsoordeel: Veel filmcritici verklaarden de Oscarrace gelopen na het zien van The revenant. Ik zeg: laten we de huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is.

Mark Vluggen

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)