Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Het voelde gek: ik verdien geld zonder extra werk te doen”

“Het voelde gek: ik verdien geld zonder extra werk te doen”

Photographer:Fotograaf: Thinkstock

Online samenvattingen verkopen

Ruim 500 duizend euro keerde Stuvia, een marktplaats voor studenten voor het kopen en verkopen van samenvattingen en aantekeningen, afgelopen jaar uit aan hun verkopers. Ook Maastrichtse studenten verdienen zo een centje bij. Docenten zijn minder enthousiast. “Al is het voor de makers natuurlijk een win-win-situatie.”

“Ik maak altijd samenvattingen”, zegt Jacky Maassen, tweedejaars psychologie. “Een vriendin zei: waarom zet je ze niet op Stuvia? Ik had al van de site gehoord, maar er zelf nog nooit iets mee gedaan.”

Stuvia, dat bestaat sinds 2011, werkt simpel: leden kunnen samenvattingen uploaden of tegen betaling downloaden. De verkoper bepaalt zelf hoeveel hij voor zijn werk vraagt, het varieert van €0,50 tot ruim €30 voor een uitgebreide synopsis van een heel vak. De site heeft 250 duizend leden, ruim 2100 daarvan komen uit Maastricht.

Maassen zette twee uittreksels online en heeft inmiddels €141 verdiend. “Het voelde in het begin een beetje gek, omdat ik geld verdien met iets waar ik geen extra werk voor hoef te doen. Aan de andere kant wilde ik ze ook niet zomaar weggeven. Nu moeten mensen er in ieder geval iets voor over hebben. Dat is toch anders. Wat ze er vervolgens mee doen, dat is hun eigen verantwoordelijkheid.”

Ook Joyce Raes, masterstudent biomedische wetenschappen, heeft al een leuk zakcentje aan Stuvia overgehouden. “Bijna 80 euro en ik ben nu ongeveer een jaar lid. Ik vind lezen en tegelijkertijd een samenvatting maken een fijne manier van leren. Voor de toets lees ik het altijd nog even door. Ik steek er redelijk veel tijd in en nu kan ik er – naast een voldoende voor mijn toets – nog iets extra’s voor terugkrijgen.”

Mark Arntz, bezig aan zijn tweede master arbeid- en gezondheidsrecht, is een van de Maastrichtse topverkopers, aldus Stuvia. “Halverwege mijn eerste jaar kwam ik per toeval op de website. Ik zette het uittreksel voor het vak 'inleiding in de rechtswetenschap' erop voor €0,50 omdat ik nieuwsgierig was naar wat het zou opbrengen. Vervolgens heb ik gewoon gewacht. In de eerste zes maanden verkocht ik het hooguit drie keer, maar in september een stuk of 15. Van de €0,50 kreeg ik zelf €0,25. Ik besloot de prijs te verhogen naar €4 en nog steeds verkocht ik goed. Toen ben ik meer werk online gaan zetten.”
Sinds 2012 heeft Arntz er €650 mee verdiend. “Een leuke zakcent, maar ik kan er niet van leven. Ik merk dat de inkomsten nu wat terug beginnen te lopen omdat de samenvattingen van de jaren 2011/2012 en 2012./2013 gedateerd beginnen te raken.”
Wat de verkopers gemeen hebben is dat ze zelf zelden (Arntz en Raes beiden één keer) tot nooit (Maassen) een overzicht hebben gekocht. “Ik maak ze altijd zelf”, zegt Arntz. “Voor een vak dat ik per se moest halen heb ik ooit één samenvatting gekocht om die met die van mezelf te vergelijken en zo hopelijk net wat extra kennis te vergaren.”

Heel verstandig, vinden de docenten. “Het maken van een samenvatting heeft een doel: het helpt je met leren”, zegt Roy Erkens, docent evolutionaire biologie bij het Maastricht Science Programme. “Ik heb wel eens in een college voor eerstejaars de samenvatting uit het boek gescheurd. Want of het nu uit een boek is of via zo’n site: je hebt het niet zelf gemaakt. Het staat er niet in je eigen woorden, op een manier die jij makkelijk onthoudt. Heel het probleemgestuurd onderwijs is juist gericht op het gebruiken van je eigen kennis en logica. Je kunt wel informatie uit je hoofd leren, maar als je er niks van snapt hou je jezelf voor de gek.”

“Uiteindelijk gaat het erom: beheers je het vak?”, zegt Aalt Willem Heringa, hoogleraar vergelijkend constitutioneel recht. “Nou doen wij ook iets fout als dat niet zo is. Een goed tentamen overhoort niet alleen, maar stelt ook toepassingsvragen waarbij je iets moet doen met je kennis.” Dat de makers hun werk aanbieden snapt hij wel. “Voor hen is het een win-win-situatie.”

Een ander nadeel van downloaden is volgens Stuvia-aanbieder Joyce Raes dat je van tevoren niet weet hoe goed iemands samenvatting is. “Iedereen kan schrijven wat hij of zij wil, dus er zouden ook onjuiste gegevens in kunnen staan. Je kunt van tevoren alleen de eerste paar bladzijden zien, logisch, anders hoef je het niet meer te downloaden.”

Stuvia probeert dit te ondervangen door gebruikers de mogelijkheid te bieden recensies te schrijven en sterren uit te delen. Op basis van het aantal downloads en de recensies krijgt de verkoper een status (assistent, junior, senior, etc.). Maar dat dit niet altijd werkt, merkte Heringa. “Afgelopen december maakten bij een tentamen veel studenten dezelfde vrij typische fout. Een fout die niet eerder was gemaakt en niet terug te vinden was in de boeken. Ik vermoed dat dat met dit soort sites te maken heeft.” Nicolai Manie, docent bij UCM en projectmanager van het EdLab, hoorde van collega's dat tijdens onderwijsgroepen steeds precies dezelfde antwoorden terugkwamen. De studenten hadden de leerdoelen overgeschreven. “Dat heeft weinig nut, dan ben je niet meer bezig met studeren.”

“Als ik weet dat er iets circuleert, probeer ik het altijd in handen te krijgen”, zegt Arie van der Lugt, universitair hoofddocent sociale cognitieve neurowetenschappen. “En dan ga ik het totaal onderuit halen. Ik vind het vreselijk. Het is zo toetsgericht denken, zo níet bezig zijn met waar het hier om gaat. Ik heb wel eens gehad een goede student een samenvatting deelde van een bepaald vak met veel leesvoer. Dat was fijn voor onzekere studenten, die hadden dan al een idee waar het over ging. Maar het ging een compleet eigen leven leiden. Opeens was die samenvatting de hoofdautoriteit van het vak. En dan was dat nog een heel goede samenvatting.”

Van Jonathan van Tilburg, senior lecturer bij humane biologie en bewegingswetenschappen, moeten de laptops tijdens het eerste half uur van de onderwijsgroep dicht blijven. “Studenten moeten de kennis uit hun hoofd oplepelen, dat lukt niet als je alles hebt overgeschreven. Anders leest iedereen alleen maar voor. Je begrijpt het pas als je actief met kennis bezig bent.” Manie probeert zoveel mogelijk afwisseling in de blokken te houden. “Je kunt het niet verbieden, dat is censuur. Op UCM worden al lange tijd samenvattingen en aantekeningen uitgewisseld via Dropbox. Door het blok up to date te houden, voorkom je dat studenten alles uit een samenvatting kunnen halen. Het vraagt dus meer van de docent.” Dat zou niet nodig moeten zijn, zegt Van der Lugt. “Docenten lopen al op hun tenen. En sommige artikelen zijn gewoon heel goed en fijn. Die kun je dan niet meer gebruiken.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)