Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Dolen door Duitsland

Film: Lore

Het verhaal: Beieren, 1945. Het einde van de Tweede Wereldoorlog is nabij. De nazi-ouders van de veertienjarige Lore (afkorting van Hannelore) laten hun gezin in de steek. Bij haar vertrek draagt Lore’s moeder haar op om haar jongere zus en drie broertjes naar oma in Hamburg te brengen. En zo beginnen de kinderen aan een gevaarlijke voettocht van honderden kilometers dwars door het verwoeste, chaotische Duitsland. Onderweg wordt Lore geconfronteerd met de erfenis van het nazi-regime. En ze ontmoet Thomas, een joodse vluchteling die uiterst tegenstrijdige gevoelens in haar wakker maakt.

Een zintuiglijke en onheilszwangere oorlogsfilm, want:

- Talloze films zijn er over de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog gemaakt, maar films over de nasleep ervan zijn veel schaarser. Regisseur Cate Shortland maakt de verstandige keuze om het oorlogsgeweld zo veel mogelijk buiten beeld te laten (juist daardoor komen die paar spaarzame geweldscènes extra hard aan), en richt zich daarentegen op het coming-of-age verhaal van een tienermeisje dat de misdaden van haar ouders onder ogen moet zien. De persoonlijke ontwikkeling van Lore wordt door Shortland op intelligente wijze gespiegeld aan de ontnuchtering van het Duitse volk.

- Er zijn veel filmmakers die claimen het verhaal van de Tweede Wereldoorlog met meer grijstinten te vertellen, maar weinigen die het ook doen.

- De kijker wordt cruciale informatie onthouden (Wat is er met Lore’s ouders gebeurd? Wie is Thomas eigenlijk? In hoeverre hangt Lore nog altijd de nazi-ideologie aan?), maar de bijbehorende verwarring is essentieel voor de film. Juist daardoor valt de blik van de kijker samen met die van Lore: een onschuldige, verwarde tiener wier enige misdaad is dat ze de leugens van haar opvoeding voor zoete koek heeft geslikt.

Een prachtfilm, maar net geen klassieker, want:

- Naar het einde van de film toe maakt het verhaal wat al te abrupte sprongen, waarschijnlijk ingegeven door commerciële wetten die voorschrijven dat een film binnen de twee uur moet afronden.

Het salomonsoordeel: Lore bewijst dat het ook anno 2013 nog altijd mogelijk is om relevante en originele films over de Tweede Wereldoorlog te maken.

Mark Vluggen

 

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)