Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Communicatiedirecteur Elbersen houdt ermee op

Communicatiedirecteur Elbersen houdt ermee op

Photographer:Fotograaf: archief Fons Elbersen

MAASTRICHT. Hij vertrekt niet met slaande deuren, hij is niet gefrustreerd, en bovendien gaat hij niet helemáál weg. Toch stapt de directeur marketing & communicatie, Fons Elbersen, na drie jaar bij de UM binnenkort over naar de Provincie Limburg.

Fons Elbersen (53) legt het uit. Hij wordt per 1 september strategisch communicatieadviseur van het college van Gedeputeerde Staten, en hij wordt hoofd communicatie bij de provincie. Dat was hij ook al toen hij overstapte naar de UM, medio 2013. Toch gaat hij niet terug naar zijn vorige baan, zegt hij. “De bedrijfsvoering daar zal door een adjunct worden gedaan. Ik ga me vooral bezighouden met het merk Brightlands, de vlag waaronder de campussen in Geleen, Venlo, Heerlen en Maastricht draaien. Die hebben allemaal eigen communicatiemensen, daar ga ik niet tussen zitten, maar ik word de linking pin tussen de founding fathers, de UM en de provincie. In die zin ga ik ook niet helemaal weg bij de UM, ze betalen straks een deel van mijn salaris.” De ontwikkeling van Brightlands “gaat hard”, zegt hij, en is belangrijk: “Vergelijk het met Brainport in Brabant.” Hij gaat “meesleuren” aan de communicatie daarvan, “dat is wat me trekt aan de baan”.

Maar waarom al na drie jaar weg bij de universiteit? Omdat hij erachter is gekomen dat zijn hart bij het openbaar bestuur ligt, legt hij uit. “Daar ben je met van alles bezig, hier draait het hoofdzakelijk om onderwijs en onderzoek. Dat is toch niet echt mijn wereld.”

Hij gaat niet weg met conflicten, en ook niet omdat hij zou vinden dat er niet genoeg naar hem geluisterd wordt door al te eigengereide bestuurders. “Nee, en ik houd overigens helemaal niet van fletse bestuurders. Mijn rol is adviserend, als je er niet tegen kunt dat je adviezen niet altijd gevolgd worden, moet je zoiets niet doen.”

Wat hem wel tegenviel bij de universiteit is het gebrek aan voortvarendheid. “Je moet hier heel veel geduld hebben. Het is geen top-down organisatie. Aan de andere kant is dat ook wel weer leuk, je moet echt met argumenten komen.”

Verder is hij straks in september in principe ook wel klaar, vindt Elbersen. Dan is de reorganisatie van marketing & communicatie achter de rug, staat er een “toekomstvaste organisatie”, de nieuwe website is operationeel, het student portal ook. “Het vervolg daarvan moet iemand doen die de wereld van het hoger onderwijs goed snapt.”

Is hij niet bang dat deze stap bijdraagt aan een wat wispelturig imago? Hij begon als journalist, ging naar de provincie, toen terug naar de regionale krant, vervolgens weer terug naar de provincie, dan de UM en nu voor de derde keer terug naar het provinciale bestuur. “Wispelturig, prima, het maakt mij niet uit wat mensen zeggen. En drie jaar is helemaal niet ongewoon in dit soort banen.”

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)