Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De beuk erin

De beuk erin

Film: Demolition

Tijdens een autoritje met haar man let de vrouw van Davis Mitchell even niet op de weg, en prompt worden ze aangereden door een vrachtwagen. In het ziekenhuis blijkt Davis wonderwel nagenoeg ongedeerd. Zijn vrouw is zo zwaar gewond dat ze het ongeluk niet overleeft. Het klinkt misschien ongeloofwaardig maar toch: de ontredderde Davis krijgt in de wachtkamer van de spoedafdeling trek en besluit een zakje M&M’s te kopen uit de snoepapparaat. Het lukt echter niet en hij moet met lege handen naar huis. Davis laat het daar niet bij zitten en schrijft een uitgebreide en zeer persoonlijke klachtenbrief naar de fabrikant. Tegen alle verwachtingen in stuurt secretaresse Karen Moreno daar een uitgebreid antwoord op. Het vormt het begin van een briefwisseling en reeks ontmoetingen die centraal staan in Demolition, de nieuwste film van regisseur Jean-Marc Vallée.

Uit het contact tussen Davis en Karen volgt het interessantste deel van de film: dat over identiteit. Beiden worstelen met de vraag wie ze nou eigenlijk willen zijn. Davis is ontevreden over zijn werk bij zijn schoonvader Phil en zijn huis voelt niet meer als van hemzelf. Karen wil ondertussen van haar relatie met haar werkgever af en haar zoon Chris worstelt met zijn seksuele identiteit. Tot zover is Demolition een geslaagde film, maar als het gaat om rouwverwerking vervalt Vallée in clichés.

De rol van Davis wordt perfect gespeeld door hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal. Iets minder sterk is de rol van Karen. Actrice Naomi Watts speelt haar wat onzeker, waarschijnlijk omdat het personage weinig uitgewerkt is.

Toch is Demolition amusant. Het leukst zijn de scènes waarin hij een nieuwe filosofie toepast op zijn leven. Om iets te repareren moet je het eerst uit elkaar halen, bedenkt hij en dus liggen al snel zijn laptop en koelkast uit elkaar. Vervolgens begint hij aan de grootste klus: het uit elkaar halen van zijn huis. Het is deze humor die de film redt.

Jim Pedd is alumnus van Fasos en freelance filmjournalist

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)