Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Omringd door genitaliën

Omringd door genitaliën

Film: Kollektivet

Het verhaal: Kopenhagen, 1975. Als architectuurdocent Erik (Ulrich Thomsen) een gigantisch herenhuis van zijn ouders erft, haalt zijn vrouw Anna (Trine Dyrholm) hem over om er een commune te beginnen: een tolerante, solidaire en liefdevolle gemeenschap onder één dak. Huisregels worden opgesteld, en alle beslissingen worden democratisch genomen tijdens de dagelijkse huisvergadering. Maar als Erik een relatie begint met één van zijn studentes, de 24-jarige Emma (Helene Reingaard Neumann), die ook nog eens haar intrek neemt in de commune, brokkelt het groepsgevoel langzaam af.

Allemaal samen naar de bioscoop, want:

- In Kollektivet blikt regisseur Thomas Vinterberg (Festen, Jagten) op liefdevolle en humoristische wijze terug op zijn jeugdjaren. Wie Festen gezien heeft, verwacht misschien een inktzwarte afrekening met de hippiegeneratie van zijn ouders, maar de Deense filmmaker houdt de toon aangenaam licht. Voor Vinterberg was zijn jeugd dan ook een fantastische tijd, waarin hij naar eigen zeggen voortdurend omringd werd door genitaliën, bier en academische discussies. Uw recensent probeerde zich tijdens zijn studentenjaren trouwens ook te omringen met genitaliën en bier, maar was succesvoller op alcoholisch dan op genitaal vlak.

- Hippies en communes laten zich gemakkelijk bespotten, maar de regisseur laat flauwe grappen over veganistisch voedsel achterwege en schetst een warm portret van een idealistische, maar ook naïeve generatie.

- Tijdens het filmfestival in Berlijn ontving Trine Dyrholm uit handen van juryvoorzitter Meryl Streep de Zilveren Beer voor beste actrice. Streep cum suis hadden het goed gezien: Dyrholm is fabuleus.

Je omringt je liever thuis met bier en genitaliën, want:

- Vinterberg probeert een humoristische ensemblefilm over een commune te combineren met een somber Scandinavisch relatiedrama en een coming-of-age verhaal. Hij weet evenwel nooit een goed evenwicht tussen die drie genres te vinden.

- Kollektivet is gebaseerd op een gelijknamig toneelstuk. De theaterroots van de film blijven helaas zichtbaar; Kollektivet is meer een verfilmd toneelstuk dan echte Cinema.

- Als popmuzikanten niet weten hoe ze een einde moeten breien aan een nummer, gebruiken ze een fade-out, maar Vinterberg moet op een nog veel onbeholpener manier aan de noodrem gaan hangen om zijn film af te ronden.

Het salomonsoordeel: Een sterk geacteerd, maar ook onevenwichtig portret van het leven in een Deense commune in de jaren zeventig. Een halve aanrader.

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)