Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Paul Verhoeven is helemaal terug

Paul Verhoeven is helemaal terug

Film: Elle

Het verhaal: Michèle Leblanc (Isabelle Huppert), de koele en berekenende CEO van een videogamebedrijf, wordt op een dag in haar huis aangevallen en verkracht door een gemaskerde man. Na afloop gaat Michèle niet naar de politie, maar gaat ze over tot de orde van de dag. Wel koopt ze een busje pepperspray en een bijl, en begint zelf aan een zoektocht naar de dader.

Wat hebben we Paul Verhoeven gemist, want:

- Tien jaar na Zwartboek keert Paul Verhoeven eindelijk terug op het witte doek. De comeback van de inmiddels 77-jarige regisseur van Basic instinct en Total recall was tijdens het voorbije filmfestival in Cannes groot nieuws. De internationale filmpers kwam superlatieven tekort om zijn eerste Franstalige film te prijzen. Elle werd in het Amerikaanse entertainmenttijdschrift Variety zelfs “a possible career high for Verhoeven” genoemd.

- Je kunt van Nederlands bekendste filmmaker veel vinden – zijn politiek incorrecte oeuvre is zo ambigu dat alles tussen misogyne seksist en provocerende feminist me verdedigbaar lijkt – maar saai is de man nog nooit geweest, en ook Elle verveelt geen seconde.

- Matthijs van Nieuwkerk noemde het in DWDD een erotische thriller, maar die had de film kennelijk nog niet gezien, want dit is veel meer psychologisch drama en zedenkomedie dan thriller. De aangename verrassing van Elle is hoe goed Verhoeven met sociale satire (dat kerstdiner!) uit de voeten blijkt te kunnen. Mochten ze bij de Comédie-Française nog een regisseur voor Molière’s Tartuffe zoeken: Paul is hun man.

- Als je wil weten waarom Isabelle Huppert vaak de beste actrice ter wereld wordt genoemd, dan vind je hier het antwoord.

Een goedkope provocatie, want:

- Aantijgingen dat Verhoeven een ‘verkrachtingskomedie’ heeft gemaakt, lijken me onzin.  Elle is humoristisch, maar de verkrachtingsscène is bruut en jaagt een schokgolf door de zaal. Met verkrachting valt, zelfs bij Paul Verhoeven, niet te lachen. De lastigere vraag is deze: bagatelliseert Elle verkrachting door te suggereren dat er vrouwen zijn die snel overgaan tot de orde van de dag? Of er zelfs over fantaseren?

- Verhoeven raakt de interesse in het whodunnit-deel van zijn film wel heel snel kwijt. Halverwege wordt de identiteit van de verkrachter al prijsgegeven en doet de film geen moeite meer om de thrillerliefhebbers nog verder te bedienen.

Het salomonsoordeel: Elle is drie films voor de prijs van één: een whodunnit, een vileine zedenkomedie, en bovenal een psychologisch portret van een ondoorgrondelijke vrouw die haar vermogen tot traumaverwerking lijkt te overschatten. Als thriller is de film een mager beestje, maar dat wordt gecompenseerd door de andere onderdelen. Welkom terug, Paul.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)