Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

SWOL betaalt voor artikelen in de krant

MAASTRICHT. Opnieuw verscheen er deze week in Dagblad De Limburger (DDL) een tweepaginastuk over de universiteit met “een financiële bijdrage van het Universiteitsfonds Limburg/SWOL”. Betaalt de UM voor artikelen in de krant? “Nee”, zegt bestuurswoordvoerder Fons Elbersen, “de lijn is dat we dat niet doen. We mikken op gewone vrije nieuwsgaring en we hebben niet te klagen over journalistieke belangstelling. Het is dan ook niet de UM maar het SWOL dat dit betaalt, en dat is een zelfstandige stichting.”

Het betreft hier zogeheten branded content, geeft SWOL-directeur Jos Kievits toe, “dat is natuurlijk niet de meest zuivere journalistiek, we kopen een stukje publiciteit. Maar op het uiteindelijke artikel hebben we geen invloed. De redactie bepaalt wat ze schrijft; wij leveren het thema en suggereren personen om te interviewen. Het doel is: in dit jubileumjaar laten zien wat er aan de UM gebeurt, aan onze (potentiële) donateurs, want we doen ook aan fondsenwerving. Het staat niet in het contract met DDL maar duidelijk is dat het er niet om gaat eens kritisch naar de UM te kijken.”

Het SWOL koopt dit jaar vier grote artikelen in. Dat van deze week, over obesitas, is het derde in de reeks. Daarvoor betaalt men zo’n 20 duizend euro - Kievits wil het precieze bedrag niet noemen - dus circa 5000 per artikel. Kievits: “Wij hebben onze eigen afwegingen bij de besteding van ons geld, of we bijvoorbeeld een ton aan alumni-activiteiten uitgeven of aan kankeronderzoek, dat bepaalt ons bestuur. Gouverneur Theo Bovens is daar voorzitter van, UM-bestuurder Martin Paul is vicevoorzitter.”

Elbersen maakt zich niet echt druk over de actie van het SWOL. “Ik heb er kennis van genomen”, laat hij weten. Wel zegt hij dat gewone journalistiek “veel geloofwaardiger voor lezers is dan branded content. Dat laatste is bovendien duur.”

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)