Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Geen Unileversaus over UM-onderzoek”

“Geen Unileversaus over UM-onderzoek”

MAASTRICHT. Een researchmanager van Unilever, dat Lipton-thee verkoopt, promoveerde vorige maand op een Maastrichts proefschrift met als conclusie: thee verhoogt de aandacht, wekt ‘gevoelens van plezierigheid’ en maakt ontspannen. Hoe geloofwaardig zijn deze bevindingen?

“De bevindingen zijn heel geloofwaardig”, zegt promotor prof. Jan Ramaekers. “Dat hangt namelijk af van de vraagstelling en de manier waarop die is onderzocht. Hierbij zijn de gangbare wetenschappelijk wegen bewandeld. De promovendus, Suzanne Einöther, heeft haar artikelen in peer-reviewed vakbladen gepubliceerd, die beoordeeld zijn door onafhankelijke deskundigen. Die test heeft de promovendus glansrijk doorstaan, dus ik ben niet bang dat er een Unileversaus over de data ligt.”

Tegelijk heeft Unilever, dat het promotieonderzoek betaalde en de vraagstelling bedacht, commerciële belangen, zegt Ramaekers. “De vraagstelling is natuurlijk ingegeven door commerciële motieven. De studie gaat niet over koffie maar over thee, want dat is wat Unilever verkoopt. En het bedrijf hoopt natuurlijk op positieve uitkomsten. Al is dat in dit onderzoek niet altijd het geval. De invloed van thee op creativiteit blijkt miniem. Maar los daarvan: als ik in zee ga met een commerciële partij, leg ik contractueel vast dat alle resultaten mogen worden gepubliceerd.”

Een onderzoeker die bij Unilever op de loonlijst staat, heeft belang bij een gunstig resultaat en zou - bewust dan wel onbewust - de uitkomsten kunnen vertekenen. “Alles draait om de data en de conclusies die je daaruit kunt trekken. Die zijn voor iedereen toegankelijk. Ik ben als begeleider altijd alert hierop, niet alleen als het een commerciële partij betreft.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)