Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Langverwachten

Langverwachten

Photographer:Fotograaf: Simone Golob

Op Facebook breekt in de eerste weken na de vakantie standaard het tijdperk van de aftermovies aan. Korte clipjes, meestal voorzien van een Top-40-nummer, die bedoeld zijn om de vakantie van de maker in een paar minuten samen te vatten. Veel zonnige foto’s, filmpjes van radslagen op witte stranden of beelden van andere toffe tijdsbestedingen zijn een must.

Nu heb ik persoonlijk vrij weinig tegen zulke video’s. Sterker nog, nadat ik met drie vrienden in de zomer van 2014 een coming-of-age-achtige roadtrip had gemaakt door Kroatië, maakte onze aftermovie mijn latere winterdip wat draaglijker. Waar ik alleen wél wat op tegen heb is de manier waarop dit soort video’s soms online wordt gezet. Laatst zag ik een clipje voorbijkomen waar een vriend boven had geschreven: “Daar is ‘ie dan! Vol trots presenteren wij de langverwachte aftermovie van onze skivakantie!”

Wacht even, dacht ik. Was deze langverwachte aftermovie wel zo langverwacht? En door wie dan? De vriend was op wintersport geweest, dat wist ik, maar een beeldende samenvatting van zijn tripje naar Hopfgarten im Brixental was naar mijn idee nergens aangekondigd. Hoe had ik dan ooit actief aan het verwachten kunnen zijn geslagen? Waren er misschien andere vrienden, betere vrienden, die wél naar deze Oostenrijkse sneeuwcompilatie hadden uitgekeken? Was ik niet belangrijk genoeg, en daarom niet op de hoogte gebracht?

Net toen ik begon te twijfelen aan onze vriendschap ontdekte ik dat de trend bij meer mensen was aangeslagen. Plots verscheen een stroom van ‘langverwachte’, ‘eindeloos verlangde’ en ‘te lang geleden beloofde’ aftermovies op Facebook, wederom van vrienden die (bij mijn weten) niets aangekondigd hadden. Waar was de logica?

Nóg iets dat ik mij afvraag: wie, behalve de vakantiegangers zelf, zullen zo’n filmpje vervolgens met oprechte interesse bekijken? Bij mij roept het enkel jaloezie en een weeïge ik-was-er-niet-bij-buikpijn op. Zouden er echt mensen zijn die zo’n clipje zonder knarsetanden kunnen doorstaan?

Misschien is het maar beter om aftermovies voor persoonlijk gebruik te bewaren. Net zoals de morning-afterpil, de ‘after’ kater en de after dinner dip: daar zit ook niemand echt op te wachten. 

Cato Boeschoten

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: