Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“We zijn uiteindelijk zijn kussen gaan omwisselen, diezelfde nacht nog”

“We zijn uiteindelijk zijn kussen gaan omwisselen, diezelfde nacht nog”

Photographer:Fotograaf: Jean-Pierre Geusens

De expansiedrift van studentenservicebedrijf Jules Maastricht

Haar promotieonderzoek aan de faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen hing ze na een jaar aan de wilgen. Alumna Karin van der Ven wist wat ze wilde: een studentenservicebedrijf beginnen. “Diep in mijn hart zag ik Jules voor me.” Het was toen 2009. Inmiddels staan er 37 mensen op de loonlijst. Het beheer van kamers en studio’s is een groeiende poot. Voor de zomer nam Jules het beheer op zich van de Carrécampus in Maastricht. Daar zijn inmiddels 460 studentenwoningen in Vaals bijgekomen. Al met al flinke stappen. Tijd om Van der Ven aan de tand te voelen over haar expansiedrift.

Zo moet het telefoongesprek om half drie ’s nachts ongeveer zijn verlopen tussen een student en een medewerker van Jules Maastricht, het studentenservicebedrijf van Karin van der Ven (33): 

´Hallo, ik heb een beddenpakket bij jullie besteld, maar ik merk dat mijn kussen te hard is. Ik kan er niet goed van slapen. Kunnen jullie me een zachter kussen brengen?’ 
‘Een ander kussen? Kan het niet tot de ochtend wachten?’
‘Nee, het is echt urgent.’

Wie 24 uur bereikbaar is én beddenpakketten verkoopt, moet niet raar opkijken van dit soort taferelen, toch? “Ik kon er wel om lachen”, zegt Van der Ven. “We zijn uiteindelijk het kussen gaan omwisselen, ja, diezelfde nacht nog.”
Laten we voorop stellen dat dit een uitzondering is. De meeste studenten bellen niet midden in de nacht om een nieuw kussen. “Er zijn nu eenmaal mensen die onze 24-uurs bereikbaarheid iets breder opvatten dan ‘voor noodgevallen’. Ik heb ook wel eens midden in de nacht ouders uit India aan de telefoon gehad met een vraag over een huurcontract van hun zoon of dochter.” Toch is de bereikbaarheid, “het zijn van een aanspreekpunt”- als een student bijvoorbeeld zijn huissleutel kwijt is – het belangrijkste kenmerk van Jules. “Het is belangrijk dat studenten hun vraag of probleem ergens kunnen neerleggen, en ja, dat geldt ook voor omwonenden van studentenpanden die wij in beheer hebben.”  Dat laatste, het beheer van kamers en studio’s, is een groeiende poot van Jules. “We doen het al vijf jaar, we zijn hierin gestaag gegroeid de afgelopen jaren, maar het afgelopen jaar was de groei exponentieel. Waarom we het beheer op ons nemen? Op deze manier kunnen we de kwaliteit beter in de gaten houden en sneller handelen.” Bijvoorbeeld als een buurman klaagt over de zooi in de voortuin van het studentenhuis of als een wasmachine stuk is.

De wieg van Van der Ven stond in Brabant. Ze groeide op in Veghel en Arnhem. Niet wetende wat ze wilde worden – na haar eindexamen overwoog ze zelfs scheikunde te gaan doen – rondde ze in Maastricht haar bachelor en master European Studies af. “Tijdens mijn master zat ik een half jaar in Istanbul en daar merkte ik hoezeer ik de behoefte had aan hulp bij dagelijkse dingen: een Turkse taalcursus, bankzaken, transport.”
Een gat in de markt, dacht Van der Ven: een studentendienstverlener, in welke studentenstad dan ook, maar zeker in Maastricht waar de internationale studentenpopulatie groeit. Het idee bleef in haar hoofd rondspoken terwijl ze aan een promotietraject begon bij Marjolein van Asselt, hoogleraar aan de faculteit cultuur- en maatschappijwetenschappen. “Als ik aan dat onderwerp terugdenk, poeh, nogal taai. Het ging over de rol van toekomst verkennende think tanks in het maken van beleid in verschillende Europese landen. Natuurlijk was ik blij dat ik die kans kreeg, maar diep in mijn hart zag ik Jules voor me. Uiteindelijk ben ik na een jaar met de promotie gestopt.” Het was maart 2009. “Ik weet nog dat mijn ouders het best een teleurstelling vonden. Maar voor mij was dat een reden om er nog meer voor te gaan. Ik had geluk met de mensen om me heen. Charles van Goch, eigenaar van studentenhorecaprojectbureau Mise en Place, had een pandje op de Ezelmarkt waar ik tijdelijk mocht gaan zitten. Charles zocht studenten, ik kon hem daarbij helpen. Ik won bovendien 20 duizend euro met een businessplancompetitie. Dat geld kon ik goed benutten.”

Overigens was het toen nog geen Jules, maar Jules & You. “We zijn geswitcht naar Jules omdat het meer mogelijkheden biedt, ook buiten Maastricht.” Lachend: “Jules Rotterdam klinkt toch beter dan Jules & You Rotterdam?”
Stond ze er in 2009 zowat alleen voor – “ik had één iemand in dienst” –, inmiddels staan er 37 mensen op de loonlijst, waarvan de meesten parttime. Het pandje aan de Ezelmarkt werd al vrij snel ingeruild voor een locatie aan de Bouillonstraat, pal tegenover de rechtenfaculteit. “Beter kan niet.” 

Jules is sinds enkele maanden initiator van zogeheten Challenges. Samen met een onderneming uit de regio wordt online een vraag uitgezet onder studenten. Zo hoorde het MECC graag op wat voor manier het congrescentrum jongeren kan trekken en wilde de Philharmonie Zuidnederland iets soortgelijks, namelijk ideeën om de populariteit van hun concept Spicy Classics onder studenten te vergroten. Een jury selecteert de inzendingen en de winnaar [die krijgt een geldbedrag] gaat in gesprek met de onderneming. Maar drijft Jules met zo’n Challenge niet af van het oorspronkelijke plan, namelijk studentenservice? “Nee, het past juist bij Jules om studenten in de gelegenheid te stellen om hun talenten in te zetten buiten het reguliere studieprogramma. Een mooi bijeffect is dat ondernemingen op deze manier in contact komen met de studenten die een stapje meer doen, en we een bijdrage leveren aan behoud van talent in de regio.”

Van der Ven ziet haar bedrijf als “aanvulling” op de diensten van de Universiteit Maastricht. Van concurrentie is er volgens haar geen sprake. Vooruit, op één vlak schuurt het misschien: het taalonderwijs. “Onze cursussen [elf talen] zijn een essentieel onderdeel van Jules. Toen we begonnen, waren onze cursussen iets informeler dan die van het Talencentrum. Nu, zoveel jaar later, is het type cursus naar elkaar toegegroeid. We vissen in dezelfde vijver en dat schuurt soms.”
“Ik weet dat de UM, net als wij, ook wil dat haar studenten goed ‘landen’. Maar de hoofdbezigheden van een universiteit zijn onderwijs en onderzoek, ze wordt betaald van publiek geld en daar moet ze verantwoordelijkheid voor afleggen. Ik kan daarentegen mijn eigen gang gaan. Ik kan dingen uittesten en meteen zien of er behoefte aan is. Zo ja, prima. Zo nee, dan strepen we het weg. Mijn visie van acht jaar geleden is niet veranderd. Ik heb altijd al geweten dat er ruimte is voor Jules. Er zijn mensen uit andere studentensteden komen kijken en in Tilburg hebben we een pilot gedraaid. Ik heb de ambitie om te groeien, maar ik wil ook goed nadenken over de vorm.”

Wat haar ideeën voor de toekomst betreft: “We moeten de maatschappelijke betrokkenheid van studenten niet onderschatten. Er zijn er genoeg die een bijdrage leveren en zich inzetten voor lokale projecten of goede doelen. We merken dat die studenten elkaar ook opzoeken. We willen die inbedding vergroten, vrijwilligerswerk integreren. Ook hopen we nog meer te kunnen betekenen op het gebied van huisvesting. We willen graag kwalitatief goede huisvesting voor iedereen.”

Tot slot: Haar ouders. Zijn die nog steeds teleurgesteld over haar keuze om haar promotie stop te zetten? “Haha, nee, ik denk het niet, inmiddels is mijn vader nauw betrokken bij Jules als een van mijn belangrijkste adviseurs.”

 

Jules Maastricht is een studentenservicebedrijf. Zo’n zevenduizend studenten – 75 procent is buitenlands – hebben een Jules Card waarmee ze gebruik maken van verschillende diensten. Een greep uit het aanbod:
*Bijbaantjes, vrijwilligerswerk en stageplekken
*Huisvesting, de verkoop van meubilair, laminaat, handdoeken-, badkamer,- en beddenpakketten, brandveiligheidsmiddelen als een poederblusser en EHBO-doos, het maken van een inspectierapport, verhuisservice
*Taalcursussen
*Printen en kopiëren, IT-service
*Handyman, schoonmaakservice
*Kortingen op hotels, restaurants, winkels, etc.
*24-uurs servicedesk
Plus informatie over verzekeringen, belastingen, bankrekeningen, het doneren van bloed, het in contact komen met een huisarts, parkeermogelijkheden, sporten, kunst en cultuur, uitgaan.

Jules Maastricht, Bouillonstraat 12

 
Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)