Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Potsierlijk en jankerig acteerwerk

Potsierlijk en jankerig acteerwerk

Film: De held

Het verhaal: Het oorlogsverleden van Sara’s vader (Hans Croiset) blijkt anders te zijn dan  hij altijd beweerd heeft. Dat verleden zal ook Sara (Monic Hendrickx) en haar gezin op een zeer onaangename manier treffen als er iemand blijkt te zijn die nog een appeltje te schillen heeft met Sara’s vader.

De held dwingt respect af omdat:

  • Het altijd wel van moed getuigt als je een roman van Jessica Durlacher durft te verfilmen.
  • De beweeglijke one-take aan het begin van de film waar de camera het ene na het andere familielid tijdens de voorbereidingen van het diner volgt en op deze manier de karakters met elkaar verweeft, virtuoos is. Een uiterst effectieve en visuele manier om de sterke familiebanden aan te geven.

Een held op sokken omdat:

  • Je van regisseur Menno Meyjes, van oorsprong een scenarioschrijver, toch een coherenter scenario verwacht. Het lijkt erop dat hij Durlacher, die zich ook met het scenario heeft bemoeit, de vrije hand heeft gegeven om hele dialogen letterlijk uit het boek over te nemen. Het resultaat is dat de schrijftaal kunstmatige en ongeloofwaardige dialogen oplevert.
  • De film te duidelijk is en de kijker niet voor vol aanziet. Vandaar de voice-over die de ‘domme kijkertjes’ nog eens vertelt wat we eigenlijk al in beeld hebben gezien. Stel je voor, we zouden de clou missen.
  • Het acteerwerk in De held  beroerd is. Bijna de gehele cast valt terug op een theater-achtige wijze van acteren die voor film te vet is. Wat Hans Croiset en Daan Schuurmans laten zien, grenst aan het potsierlijke terwijl het jankerige acteerwerk van Monic Hendrickx gaandeweg de film steeds meer irriteert.
  • Mensen met een Arabische afkomst in een bedenkelijk daglicht worden geplaatst maar hey, hadden we iets anders verwacht? Het is immers gebaseerd op een boek van Durlacher.
  • Je als kijker weet dat je De held spannend en dramatisch moet vinden maar dat op geen enkel moment zo voelt.

Slotoordeel :

De derde Nederlandse  literatuurverfilming van regisseur Menno Meyjes (na Het diner en De reünie) is een teleurstellend product geworden. De held gaat ten onder aan een gebrek aan subtiliteit en verrassing.

Jan Salden

Jan Salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)