Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Film als verrijking van het curriculum

Film als verrijking van het curriculum Film als verrijking van het curriculum Film als verrijking van het curriculum Film als verrijking van het curriculum

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

De “jaren-zeventig-woonkamer” aan de Bogaardenstraat is onlangs verruild voor een honderd jaar oud ketelhuis met allure. Dat betekent niet dat Lumière voortaan James Bond gaat draaien. Zeker niet. Wel zou het filmhuis structureler willen samenwerken met de Universiteit Maastricht. “Over Zaal 2 mag de UM vrij beschikken.”

David Deprez gelooft heilig in details, zegt hij terwijl hij om zich heen kijkt in het restaurant van het nieuwe filmhuis Lumière aan het Bassin. Hij wijst naar een “rozetje” boven een raam, iets wat de artistiek directeur van meet af aan trof. Deprez wil maar zeggen: het kleinste detail draagt bij aan een aantrekkelijke sfeer. “Decoratie vond men begin 19e eeuw, zelfs in een fabriek, belangrijker dan nu. Het was de tijd van de art nouveau.”

De verbouwing van het ketelhuis van de Sphinx tot filmhuis - kosten: elf miljoen - heeft twee jaar geduurd. Voor vertraging zorgde een onverwacht grote partij asbest, die in februari aan het licht kwam. Daarbij bleek de conditie van al het staal zo beroerd (“het deed denken aan Tsjernobyl”) dat renovatie ter plekke uitgesloten was; alles inclusief het dak is gedemonteerd en naar een reparateur in Valkenburg gebracht.

Ook nu nog – donderdagochtend 29 september - staan overal mannen met werkkleding  op ladders om de laatste schroeven aan te draaien. Zo ook in het restaurant, waar boxen boven de bar worden opgehangen. Het restaurant behoort tot de grootste van de stad, zegt Deprez, en is door de ontwerpers Dorine de Vos (van Hotel New York) en Rosie Stapel op een slimme manier ingericht.

“Het licht wordt zo geleid dat bezoekers aan tafels worden uitgelicht, net als in films. En de akoestiek is gewaarborgd met onopvallende panelen, aan de muren en aan het plafond. Zie je die wand met porceleinen borden? Die verwijzen naar de Sphinx maar dragen ook bij aan de akoestiek. De meeste borden zijn namelijk van stof.” 

Snowden

Wie de “jaren-zeventig-woonkamer” aan de Bogaardenstraat mist, zegt Deprez, zal zich in de bar onder het restaurant het meest thuis voelen. Al was het maar vanwege het meubilair dat meeverhuisd is. Het afscheid van de Bogaardenstraat was best emotioneel, zegt Deprez, maar wat hij niet zal missen zijn de pijnlijke momenten waarop films vastliepen en bezoekers met een gratis drankje naar de foyer werden gedirigeerd. “Dat kan hier niet meer. Jongeren pikken dat al helemaal niet.”

Het nieuwe Lumière telt niet alleen meer stoelen en grotere zalen, maar laat ook meer activiteiten tegelijkertijd toe, zoals schoolvoorstellingen, bedrijfspresentaties, en ontbijtsessies voor groepen. “Die inkomsten zijn wezenlijk voor ons, net als de opbrengst van het restaurant. Alles ten gunste van de cinema. We verkopen zo’n honderdduizend kaartjes per jaar en we hopen door te groeien tot 120 duizend. De gemeentelijke subsidie is gelijk gebleven: 135 duizend per jaar. Wat erg weinig is, het kleine filmhuis in Arnhem krijgt drie ton. ” Lumière huurt het ‘ketelhuis’ voor een periode van twintig jaar, voor 223 duizend euro per jaar.

Het nieuwe pand kent zes zalen. Zaal 2 heeft Deprez vorige maand tijdens een UM-presentatie geschonken aan de universitaire gemeenschap. “Het is natuurlijk symbolisch maar wat mij betreft mag de universiteit over deze zaal vrij beschikken. Ik zou het liefst samen een programma willen opstellen waarbij films een verrijking vormen voor het curriculum. Denk aan de documentaire over Snowden, een must voor internationaal juristen. Of Lo and behold, een actuele documentaire over het internet, van Werner Herzog. Maar ook een film als Amour lijkt me zinvol voor studenten en medewerkers in de ouderenzorg. Voor alle vakgebieden kan ik voorbeelden geven. Lumière zoekt zo naar de ‘UM in zichzelf’, die trouwens ook in onze naam zit. Het zou mooi zijn als de UM zoekt naar de cinema in zichzelf.”

Meryl Streep

Niet dat er tot nog toe niets is gebeurd. Lumière zet avonden voor phd’s op touw, werkt samen met Studium Generale, en stelt programma’s samen voor studie- en studentenverenigingen. Het aantal studenten in het filmhuis lag jarenlang rond de 13 procent, zegt Deprez, maar afgelopen jaar zakte  naar 10 procent. De gewone bioscoop lijkt onder studenten populairder dan het filmhuis.

Om maar meteen een illusie weg te nemen: James Bond zal in het nieuwe Lumière nooit draaien, verzekert Deprez, al geeft hij toe dat het grijze gebied tussen arthouse en mainstream ruimer is geworden. “Florence Foster Jenkins, met Meryl Streep, draait nu in zowel Pathé als Lumière. Dat komt een paar keer per jaar voor. Nee hoor, dat geeft geen scheve ogen.”

De avontuurlijke film, zoals Deprez de wat experimentelere producties noemt, krijgt zelfs meer ruimte. “We programmeerden tot nu toe wekelijks. Liep een kleine film niet, dan konden we daar elke week mee stoppen. Dat doen we niet meer. We gaan vast programmeren, dus je weet van te voren: deze film draait in ieder geval vier keer deze maand. We hebben, vind ik, ook de opdracht om bijzondere producties een stevige basis te verlenen.”

Op 15 oktober, precies 40 jaar na de oprichting, opent filmhuis Lumière officieel zijn deuren

Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: