Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Veel appelgroen

Veel appelgroen

Photographer:Fotograaf: Observant

Nieuw Skillslab opent over een maand maar draait al op volle toeren

Opstoppingen in de gangen van het nieuwe Skillslabgebouw, deze donderdagmiddag. Het krioelt er van de eerstejaars die ingeënt worden tegen hepatitis B, want dat is verplicht voor iedereen die iets in de gezondheidszorg gaat doen. Ze zitten zelfs in de wachtruimte die bestemd is voor de simulatiepatiënten. Daar worden ze met zachte hand weer uit gedirigeerd door het nieuwe hoofd van het Skillslab, Femke Jongen. Verderop kunnen ze wel terecht, daar zijn aparte zitjes voor studenten gecreëerd, een van de nieuwigheden in het gebouw dat onlangs is betrokken, UNS5 geheten, en dat op 24 november feestelijk wordt geopend. Het pand heeft nu eindelijk een definitieve bestemming nadat het als overloop voor allerhande facultaire ruimteproblemen in Randwijck fungeerde.

Wat leren de geneeskundestudenten hier? In essentie twee dingen, zegt Jongen: core en skills. Men houdt hier erg van afkortingen. Core staat voor ‘consultvoering en reflectie’. Daar zijn de simulatiepatiënten voor nodig: Maastrichtse burgers die graag iets over hebben voor de wetenschap. Ze worden goed geïnstrueerd wat ze tegen de studentdokter gaan vertellen, wat hun klacht is en in welke context die een probleem vormt. Zo is zware hoofdpijn lastig als je de volgende morgen iets belangrijks op je werk moet doen; die simulanten willen daarom een middeltje. Een andere ‘patiënt’ is wat banger, denkt aan het ergste en wil een MRI-scan. Aan de student de taak om in het levensechte spreekkamertje de juiste aanpak te kiezen. Daar zit dan altijd een collega-student bij, en dat team wordt weer gefilmd met twee camera’s: eentje gericht op het bureau waar dokter en patiënt aan weerskanten zitten, de andere gericht op de onderzoeksbank.

Er komen ook echte patiënten naar het Skillslab. In het kader van de BPC, het ‘begeleid patiënten contact’. Verder zijn er nog GOM’s en MOM’s: respectievelijk gynaecologisch onderzoeksmedewerker en mannelijk onderzoeksmedewerker. Ook hier weer: gewone mensen die het medisch onderwijs een warm hart toedragen en die, onder begeleiding van een Skillslabdocent en voor een bescheiden vergoeding een vaginaal of rectaal onderzoek bij zich laten verrichten. Delicate handelingen waarvoor een veilige omgeving nodig is. Daarom past ook de omgang met deze mensen weer in het leerprogramma: men dient hen respectvol te bejegenen, absolute geheimhouding moet gegarandeerd zijn.

Dat laatste geldt evenzeer als de studenten - half ontkleed - op elkaar oefenen. Vandaar het adagium: niet over patiënten of je medestudenten babbelen terwijl je in de lift staat. Of waar dan ook.

Voordat de studenten specifieke vaardigheden op echte mensen oefenen zijn er altijd nog de hele of halve poppen, “we noemen ze fantomen”, zegt Femke Jongen. Torso’s voor de reanimatietraining, modellen van vrouwelijke onderlichamen voor de gynaecologische problematiek. Hoe breng je bijvoorbeeld een speculum, de eendenbek in de volksmond, zorgvuldig in?

Het nieuwe gebouw ligt een tikje excentrisch, studenten moeten dus wat verder lopen dan voorheen, toen het Skillslab gewoon binnen de muren van de UNS50 zat. Maar daar krijgen ze ook iets voor terug. Een ruimer en keurig opgeknapt pand, met frisse kleuren - veel appelgroen -, de banken in de gangen bekleed met kurk, en enorme min of meer symbolische fotomontages die erboven hangen. Jongen: “We willen een veilige en rustige omgeving bieden, daar helpt dit allemaal bij.”

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: