Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Lof voor sportcentrum, kritisch over mensa en feedback

Lof voor sportcentrum, kritisch over mensa en feedback

Photographer:Fotograaf: UM-sportcentrum/ Loraine Bodewes

UM Student Monitor 2015-2016

MAASTRICHT. Het nieuwe UM-sportcentrum, officieel geopend in april, is zeer geliefd bij Maastrichtse studenten. Maar liefst 92 procent is gecharmeerd van de sportfaciliteiten, blijkt uit de laatste UM Student Monitor die in april en mei werd rondgestuurd. Over de prijs-kwaliteit verhouding van de mensa’s zijn studenten kritischer, net als over de toetsuitslagen: die mogen sneller gepubliceerd worden. Bovendien willen studenten betere feedback van hun docent.

“Feedback wordt slecht gegeven: niet kritisch en vaak onduidelijk en ambigue”, luidt het commentaar van een psychologiestudent in het vrije tekstgedeelte van de enquête. Ook vanuit de faculteit Health, Medicine and Life Sciences klinkt kritiek: “Most of the time we can only see pass/fail on MyUM to see how well we did. The university claims to aim at improving our independent thinking and reasoning, but how can we improve our assignments/academic work if we never get feedback on it?” Bijna de helft van de respondenten is (zeer) ontevreden over de manier waarop resultaten van een toets of paper worden becommentarieerd.

De jongste UM Student Monitor werd door 1710 studenten (11,5 procent) ingevuld. Een zeer kleine groep dus, maar wel iets meer dan in academisch jaar 2014-2015. Toen nam slechts 8,4 procent de moeite. De UM stuurt de enquête jaarlijks rond om de tevredenheid onder studenten te polsen. Wat vinden ze van inschrijvingsprocedures voor opleidingen, blokken en tentamens? Is de informatievoorziening op orde, over carrièreperspectieven of bijvoorbeeld masterprogramma’s? En wat vinden ze van de bewegwijzering binnen gebouwen, de hoeveelheid fietsenstallingen en de kwaliteit van de mensa’s?

Om te beginnen met dat laatste: de universitaire cateraar Albron heeft de laatste jaren een en ander aangepast, zowel qua assortiment als qua inrichting. Maar studenten en medewerkers blijven klagen over het eten en de prijzen. In de Student Monitor wordt 52 procent niet blij van de prijs-kwaliteitverhouding (waarvan 20 procent zelfs zeer ontevreden). Ook de keuze laat te wensen over, vindt 28 procent. Studenten van de School of Business and Economics zijn het meest kritisch. Een greep uit de commentaren: “Vaak is alles op rond 16 uur. Wat er is, is vaak te duur voor de kwaliteit.” “Mensa gaat steeds meer mee met de trends maar stijgt daarom ook sterk in prijs. In plaats van 'hip' voedsel en salades zou ik liever zien dat er goed en betaalbaar eten voorhanden is. De warme maaltijd is vreselijk.”

Ook aan de informatievoorziening schort het een en ander. Hetzelfde concludeert de Keuzegids 2017 waarin oordelen van studenten en experts worden meegenomen. Communication is a major issue at this university as it is too impersonal. (…) UM should see its students more like an integral part of the university itself and not as the public or some customers”, schrijft een student van de School of Business and Economics. Studenten willen betere en duidelijkere informatie over afstuderen, net als over bijvoorbeeld vrijstellingen. Maar de meesten – 55 procent is (zeer) ontevreden – ergeren zich aan de summiere inlichtingen over blokken die niet vallen binnen het reguliere studieprogramma zoals minors en keuzevakken bij een andere faculteit of universiteit. “Dit wordt totaal niet gestimuleerd door de universiteit. Het lijkt alsof ze iedereen hier willen houden en zo min mogelijk opties naar het buitenland of andere universiteiten bieden.” En: “Over een minor op een andere faculteit wordt echt heel moeilijk gedaan!”
Bijna een derde van de respondenten is (zeer) ontevreden over het moment waarop onderwijsroosters worden gepubliceerd. Vooral bij FASOS, psychologie en FHML laat dit te wensen over. “Soms is het best laat, of staat er nog niet alles in en dan wil je iets vooruit plannen en gaat dat eigenlijk niet.”

Toch zijn veel studenten ook positief: over het UM-sportcentrum, het programma van Studium Generale, de collegezalen en onderwijsgroepen, de manier waarop (toets)roosters worden gepubliceerd, het sanitair in de gebouwen, de service van het front office in het studentenservicecentrum en de faculteiten en de inschrijvingsprocedure voor opleidingen en blokken.
De enquête-uitslagen zijn van de zomer naar alle faculteiten gestuurd, het college van bestuur heeft de directeuren en decanen gevraagd om een lijstje met acties “waartoe u heeft besloten om verbetering door te voeren”.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)