Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ik zoek jou

Ik zoek jou

Medewerkerscolumn

Het echtscheidingspercentage is het afgelopen jaar tot ruim 39 gestegen. Vijfentwintig jaar geleden was het 28 procent. Sociologen brengen ‘scheidingen’ in verband met de toenemende individualisering en afnemende sociale cohesie. Ook is scheiden niet bevorderlijk voor de (latere) ontwikkeling van kinderen, zoals wijlen UM-onderwijssocioloog Jaap Dronkers jaren geleden al aantoonde, maar toen ten onrechte werd weggehoond.

Bij dergelijke ontwikkelingen zijn er ook maatschappelijke ‘tegenreacties’ die het scheiding-tij proberen te keren. Ik noem er twee.
Zo is een aantal Nederlandse gemeenten bezig relatiehulp’ te bieden(NRC, 13 november) aan stellen die een kind verwachten. De gemeenten willen er ‘vroeg bij zijn’, voorlichting geven en aan awareness raising doen. De nieuwe ouders moeten beseffen dat als er een baby komt, er veel verandert. Nederland staat hierin niet alleen, ook in bijvoorbeeld Scandinavië gebeurt het een en ander. Het is wel uitkijken want voor je ‘t weet belanden we in paternalistische, of ergere toestanden. Denk aan de huwelijksbureaus in communistisch Oost-Europa die nagingen of de huwelijkspartners wel ‘fit to purpose’ (om flink wat kinderen te produceren) waren.

De tweede ontwikkeling is van gans andere aard: hoe vindt men überhaupt een nieuwe (fit for purpose) partner? Tientallen manieren uiteraard, van Facebook tot het schoolplein, van de voetbalclub tot de tennisbaan en - nog steeds - de klassieke annonce ‘ik zoek jou’. Maar blijkbaar allemaal niet voldoende. Want zie een innovatie: de persoonlijke partner Headhunter. Vette advertenties op pagina 3 of 5 van serieuze kranten. Wervende teksten over twee kolommen, fraai en opvallend ingekleurd. “Aantrekkelijke Vrouw met talent, humor, en eindverantwoordelijke toppositie (56) zoekt partner. Hij moet óok Top zijn, “de ego-gerichte fase voorbij”, “wars van poeha” en er “speciaal en voor elkaar” zijn. Een assessment bij een chique tent is onderdeel van de procedure … zal wel een dag of zo duren, met bio-markers om het functioneren van de amygdala, de hormoonhuishouding en nog een paar andere dingen te meten, maar natuurlijk ook met vragenlijst en eindgesprek. En wie kom je tegen als je zou reflecteren? Zij, de “high-end van onze samenleving”, in “Bestuur en Commissariaat” zittend, die “veel in huis” heeft, maar óok “veel van huis” is, en toch ook altijd warm, betrokken en lief is. Kortom, de headhunter als de ultieme Versachlicher der Liebe.

Als socioloog smul ik van dergelijke ontwikkelingen: overheidsgerelateerde opvoedingsbureaus en private consultancy partijen die in de Liefde handelen. Wat een fascinerende manieren om de afnemende cohesie in een samenleving aan te pakken, maar met welke effecten?

Frans Leeuw, hoogleraar Recht, Openbaar Bestuur en Sociaal-wetenschappelijk Onderzoek, en directeur Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC)

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)