Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ingenieuze wraakthriller

Ingenieuze wraakthriller

Film: Nocturnal Animals

Het verhaal: De ongelukkig getrouwde kunsthandelaar Susan (Amy Adams) uit Los Angeles krijgt op een dag een manuscript van haar ex-man opgestuurd, die ze al twintig jaar niet meer heeft gesproken. Het manuscript heet Nocturnal animals en is aan haar opgedragen. Het boek is doorspekt met impliciete persoonlijke boodschappen voor Susan en vertelt een gruwelijk misdaadverhaal over een man (Jake Gyllenhaal) die het tijdens een nachtelijke rit door de Texaanse woestijn aan de stok krijgt met een stel sadistische rednecks die zijn vrouw en dochter ontvoeren.

Een nacht die je alleen in films ziet, want:

- Modeontwerper Tom Ford maakte in 2009 zijn filmdebuut met het bedwelmend mooie A single man, met Colin Firth als homoseksuele hoogleraar in het Los Angeles van 1962. Daarna heeft hij het kennelijk erg druk gehad met zijn eigen parfumlijn, want een opvolger liet zeven jaar op zich wachten. Ons geduld wordt evenwel beloond, want ook Fords tweede film is oogverblindend. Camerawerk, mise-en-scène en belichting verraden het precieze oog en de visuele flair van een modeman; elk shot is een bloedmooi tableau waarover je oog wil ronddwalen.

- Dat Ford melancholie en tristesse kan verfilmen, wisten we al. Maar in Nocturnal animals bewijst hij ook uit de voeten te kunnen met suspense. Het kat-en-muisspel tijdens de nachtelijke rit in Texas is bijna misselijkmakend spannend.

- De film-in-een-film constructie is bijzonder ingenieus: Ford verfilmt zowel het misdaadverhaal uit het manuscript als een deels in flashbacks verteld relatiedrama over de schrijver van dat manuscript en zijn ex. Dat klinkt ingewikkeld, maar in de film vloeien die verhaallijnen soepeltjes in elkaar over, waarbij Ford een rijk arsenaal visuele trucs gebruikt om van fictie naar realiteit, en van heden naar verleden te schakelen.

Lelijk als de nacht, want:

- Na David Fincher (Gone girl) geeft nu ook Tom Ford zich volledig over aan een pulpverhaal. En pulp esthetiseren en naar het niveau van kunst tillen, blijft een lastige klus.

Het salomonsoordeel: Tom Fords tweede film is een ingenieuze thriller, waarin hij zich schatplichtig toont aan Hitchcock, Fincher, Lynch en Almodóvar. Of hij een echte cineast met een eigen stijl of een goede imitator is, zal de tijd leren. Maar in film is het al net als in de mode: goede namaak hoeft niet per se slecht te zijn.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)