Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Student voor een dag

Student voor een dag

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

Experience day psychologie voor scholieren

“Vierenveertig voor de Nederlandstalige groepen en 33 voor de Engelstalige groepen.” Communicatiemedewerker Ilona Wijnands is dinsdagochtend tevreden met de hoeveelheid inschrijvingen voor de experience day van de faculteit psychologie en neurowetenschappen (FPN). Voor 15 januari, wanneer de aanmelddeadline voor de bachelor eindigt, zijn er nog twee van die dagen.

Terwijl de aanstaande studenten het Jo Ritzenzaaltje in Oxfordlaan 55 binnenschuifelen voor hun eerste lezing klinkt vooral het geritsel van de papieren tasjes waarin ze allemaal een rooster, een blocnootje en een evaluatieformulier hebben meegekregen. Wladimir van Mansum van het Bureau Onderwijs houdt vervolgens een lezing in het Engels over het probleemgestuurd onderwijs (pgo). De zevensprong, de verschillende rollen van de voorzitter en de notulist, het komt allemaal aan bod, met op de koop toe een aantal wijze tips (“In de kleine werkgroepen valt het snel op als je niet voorbereid bent”, “iets opzoeken op Wikipedia is niet genoeg”). Op de vraag “mag je ruilen van werkgroep als je je groepsleden niet mag?”, geeft Van Wansum aan het eind van het halfuur nóg een wijze waarheid prijs: “Nee dat mag niet. Bovendien is het erg leerzaam om ook samen te werken met mensen met wie het wat minder klikt. Het blok erna krijg je gewoon weer een andere groep.”

Een fatsoenlijke introductie van pgo is natuurlijk niet compleet zonder een kijkje in de onderwijsgroep. Daarom mogen de eerstejaars in spe na de lezing allemaal achter hun ‘tutoren’ (psychologiestudenten) aan richting de onderwijslokalen. Nadat er de nodige stoelen zijn bijgezet voor de zestien groepsleden (tutor Ilona de Brouwer: “Normaal zijn de groepen wat kleiner”) volgt het voor UM-ingewijden bekende voorstelrondje. Dat snelle rondje geeft een goed beeld van de gemiddelde bezoeker van deze experience day: de dames (het aantal mannelijke bezoekers is op twee handen te tellen) zijn bijna allemaal zeventien, of zelfs nog zestien jaar oud en komen allemaal uit het zuiden van het land. Meerdere deelneemsters zijn geïnteresseerd in het pgo en willen dat eens uitproberen.

En zo geschiedt: voor de scholieren ligt een bekende casus over agressie. Eerst moet de probleemstelling worden geformuleerd. Na een paar aansporingen van tutor Iris Hillege (“Het mag wat breder”) heeft de groep een vruchtbare probleemstelling te pakken: “Hoe wordt agressie veroorzaakt?” In de brainstorm die volgt, worden de scholieren steeds minder timide. Nadat er ook zeven keurige leerdoelen zijn geformuleerd krijgt iedereen één artikel aangereikt om te bestuderen. De artikelen worden later die middag nog besproken. Ook is er weer een kans om vragen te stellen. Die gaan vooral over praktische zaken als aanwezigheidsregels en de structuur van de blokken en tentamens.

Om twaalf uur is er even tijd voor een broodje en een kop soep. Derdejaars psychologie en vandaag ‘tutor’ Ilona de Brouwer: “Nee, voor mij is het niet echt wennen. We gaan als altijd het hele pgo-procedé door. Dit is de tweede keer dat ik help. Het is lekker bijverdienen, en het was een goede reden om maar weer eens naar Maastricht te gaan. Ik doe mijn minor nu in Wageningen.” Een aantal jaren terug liep De Brouwer ook als scholier een dagje mee bij de FPN. “Ik was daar toen samen met een vriend, dus ik was niet zo zenuwachtig. Ik stond er wel anders in dan nu; het was toen natuurlijk een hele happening. En het is fijn om mensen gerust te kunnen stellen door hun vragen te beantwoorden.”

Iets verderop staan drie meisjes bij een tafel. Scholiere Kayleigh uit Cuijck: “Ik was best benieuwd naar het pgo. Dat is me nu iets duidelijker, maar nog altijd wat vaag. Ik kan me niet goed voorstellen dat al het leerwerk in zulke kleine groepen gebeurt.” Wat haar tot nu toe het meest is opgevallen? “Ik vind alles heel netjes hier. De stad ken ik verder nog niet.” Kayleigh heeft nog geen andere opleidingen op het oog. “Ik vraag me ook nog af of ik naar de uni of het hbo wil. Áls het een universitaire studie wordt, dan psychologie. In Maastricht of Nijmegen. Hoewel ik wel moet toegeven dat ik statistiek een beetje vrees.”

Hannah (17 jaar) had zich niet veel voorgesteld bij pgo. “Ik laat het gewoon over me heen komen. Het casus-leren nog een beetje een gek idee. Of ik dat mijn hele studie lang wil weet ik nog niet. Ik moet eraan wennen dat je ineens een heleboel zélf bepaalt. Behalve psychologie denk ik ook aan een studie diergeneeskunde of pedagogische wetenschappen. Of het Maastricht, Utrecht of Groningen wordt, weet ik ook nog niet.”

Martine (16), net als Kayleigh uit Cuijck, is onder de indruk van de uitstraling van de universiteitsgebouwen en de stad. Ze weet al zeker dat het psychologie gaat worden maar nog niet waar. Utrecht en Nijmegen zijn ook in de running. Over pgo is ze positiever dan haar twee gespreksgenoten, maar ook Martine houdt een slag om de arm: “Voor mij is het, denk ik, goed als ik een beetje gepusht word. Ik ben redelijk verlegen. Nee, wiskunde gaat prima, dus voor statistiek ben ik niet zo bang.”

Kylian uit Heerlen doet vwo5 voor de tweede keer maar is zich toch alvast aan het oriënteren. “Ik ben vorig jaar naar een open dag geweest, en toen ik even ben gaan zoeken kwam ik op de experience day. Ik denk ook aan Biomedical Sciences.” In het pgo ziet Kylian wel wat: “Het lijkt me beter dan alleen maar in een hoorcollege te zitten de hele tijd. Je wordt echt gedwongen mee te doen. Ik zou in andere gevallen bang zijn dat ik in slaap val.”

Promovenda Christine Resch geeft de scholieren na de pauze een introductie in de psychologie. Daarna krijgen de ‘studenten’ een uur om de eerder opgegeven literatuur te bestuderen. De discussie daarna stelt niet reuzeveel voor. De meesten zijn stil. Een dag vol nieuwe indrukken, bezigheden en stof is ze merkbaar niet in de koude kleren gaan zitten. Na een presentatie over de stad en de inschrijfprocedure is de eerste dag op de universiteit voor de scholieren voorbij. Tot 15 januari kunnen zij beslissen of ze daar drie jaar aan vast plakken, of toch wat anders gaan doen.

Sjoerd Willen

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)