Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Over Sjabbes, Poerim en Sjtreimels

Film: Fill The Void

Het verhaal: De achttienjarige Shira Mendelman – de jongste dochter uit een chassidisch joodse familie uit Tel Aviv – droomt ervan om binnenkort uitgehuwelijkt te worden. Shira’s dagdromen over haar toekomst veranderen in een nachtmerrie als haar oudere zus Esther overlijdt tijdens de geboorte van haar eerste kind. Esthers weduwnaar Yochay lijkt vervolgens te gaan hertrouwen in België. Shira’s moeder wil haar pasgeboren kleinzoon niet kwijtraken en doet daarom een schokkend voorstel: waarom trouwt Shira niet met haar veel oudere schoonbroer?

Wat een mazzel dat deze film in Maastricht te zien is, want:

- Fill the Void dringt diep binnen in de leefwereld van ultraorthodoxe chassidische joden in Tel Aviv. Een wonderlijk universum, bevolkt door mannen met pijpenkrullen die tijdens Poerim een stevig stuk in hun kraag drinken, waarin rabbi’s desgewenst ook advies geven over de aanschaf van een nieuw vierpitsfornuis, jonge vrouwen melancholische accordeonmuziek spelen en waarin mannen op sjabbes ook binnenshuis een sjtreimel dragen. Onze goed geïnformeerde gids van dienst is filmmaakster Rama Burshtein, die zelf lid is van deze gemeenschap.

- Sommige filmcritici vinden het moeilijk te verkroppen dat de film geen afstand neemt van de patriarchale tradities van het chassidisch jodendom. Fill the Void kiest inderdaad resoluut voor een niet-ideologische, humanistische koers, maar dat lijkt me nou net de kracht van de film. Wie goed oplet ziet bovendien dat Burshtein niet blind is voor de maatschappelijke problemen die veroorzaakt worden door de heersende conventies in haar gemeenschap.

Een mesjogge soap, want:

- Met al zijn melodramatische wendingen en eindeloos gepraat over relaties, de liefde en het huwelijk, is Fill the Void uiteindelijk niet meer dan een soap. Een origineel verpakte, prachtig in beeld gezette, chassidisch-joodse soap, dat wel, maar desalniettemin een soap.

Het salomonsoordeel: Regisseur Rama Burshtein noemt Jane Austen als haar grote voorbeeld. Alle kwalificaties van Austens werk – romantisch, intelligent en humoristisch – zijn ook van toepassing op Fill the Void, een fascinerende blik op een milieu dat we zelden of nooit in de bioscoopzaal te zien krijgen.

Mark Vluggen

 

 

(N.B: Deze film is pas vanaf 4 april in Maastricht te zien)

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)