Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Onderwijscoördinator wil vernieuwen, niet alleen administreren

MAASTRICHT. Geef de coördinatoren van onderwijsprogramma’s meer tijd om hun werk te doen, zodat ze niet louter de administratie bijhouden maar echt kunnen werken aan vernieuwing van het onderwijs. Dat was de hartenkreet waarmee Mark Spigt, namens het wetenschappelijk personeel lid van de universiteitsraad, vorige week het college van bestuur bestookte.

Het debatje speelde zich af in de U-raadscommissie onderwijs en onderzoek. Spigt is coördinator van de biologische richting van de bachelor bij gezondheidswetenschappen. Voor dat werk is hem “een paar uur per week” toegemeten. Genoeg om de lopende zaken in de gaten te houden, schrijft hij in een memo, maar veel te weinig om werkelijk nieuwe dingen te bedenken en het onderwijs te verbeteren; en daarmee later ook de plaats van zo’n opleiding in de ranglijsten van de Keuzegids en Elsevier. De sterke positie die de UM met kleinschaligheid en probleemgestuurd onderwijs bekleedde, is verwaterd, “we gaan naar beneden”, meent Spigt.

Bij rector Rianne Letschert vond hij een gewillig oor. Ze “kent het gevoel uit eigen ervaring”: bij een masterprogramma in Tilburg dat ze had opgezet vroegen de lopende zaken zo veel aandacht dat vernieuwing van de inhoud nauwelijks meer aan bod kwam. “En dan denk je na drie of vijf jaar: we hadden wel eens wat mogen veranderen.”

Of de rector het dan met Spigt eens was dat er meer tijd moet worden toegekend voor de rol van programmacoördinator? Dat wilde Letschert na enig aandringen wel toegeven. En wat gaat ze eraan doen? Daar gaf Letschert een inkijkje in de relatieve machtspositie van een rector: “Praten met de decanen.” Want het zijn de faculteiten die in dit soort kwesties hun eigen koers varen. Tot verbazing van de rector, die het “moeilijk uit te leggen vindt dat stafleden in de ene faculteit wel uren voor managementtaken krijgen, in de andere niet. Er zijn veel verschillen, daar zijn nog slagen te winnen.”

Maatschappelijk zit de wind enigszins mee, schetste de rector. Onderwijs aan de universiteiten wordt belangrijker gevonden, ook door de minister. Er komt meer geld voor Comenius-beurzen voor docenten in het hoger onderwijs, er is meer ruimte voor ‘onderwijscarrières’. Verder gaat Letschert onderzoeken of de expertise van de onderwijskundigen binnen de UM  niet effectiever ingezet kan worden bij de verbetering van het onderwijs. “Er zijn hier veel goede groepen - in Tilburg ben ik zoiets nooit tegengekomen - maar we gebruiken ze te weinig.” In februari is er een gezamenlijke bijeenkomst van de UM-onderwijskundigen met de rector.

 

 

 

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)