Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een wankel en feilbaar geloof

Een wankel en feilbaar geloof

Film: Silence

Het verhaal: Japan, 1637. In een tijd dat Christenen gruwelijk worden vervolgd, verdwijnt de priester Fereirra (Liam Neeson). De twee Jezuïetenpaters Rodriguez (Andrew Garfield) en Garupe (Adam Driver) besluiten om hem te zoeken en het Christendom verder te verspreiden. Tijdens die zoektocht wordt hun geloof behoorlijk op de proef gesteld.

Met stomheid geslagen omdat:

  • De mise-en-scène en de cameravoering op momenten oogstrelend zijn.
  • De film, geregisseerd door Martin Scorsese, is ondanks de enkele karikaturale rollen veel genuanceerder dan je in eerste instantie zou denken. Ogenschijnlijk lijkt Silence een ode aan de onwankelbaarheid van het geloof en aan martelaren. Maar als je pater Rodriguez nader bekijkt, blijkt die het midden te houden tussen een fanaticus en een twijfelaar. Tegelijk is hij behept met een zekere hoogmoed als hij het lijden van Christus wenst te evenaren. Waar Rodriguez overigens van bespaard blijft. Het zijn vooral de Japanse christenen die de gruwelijkste martelingen moeten doorstaan, variërend van onthoofdingen, overgoten worden door kokend water, verbranding of verdrinking. Rodriguez kan hen redden door zijn geloof af te zweren maar doet dat aanvankelijk niet. Uiteindelijk blijkt het geloof niet onwankelbaar.
  • Silence gaat in tegen de gebruikelijke gedachte: wie gelooft, is verdacht. Zie de misstanden in de katholieke kerk. Ik geloof zelf niet maar het is mij te kort door de bocht om een mens of een film bij voorbaat af te wijzen omdat hij het geloof positief benadert.

Een film om dood te zwijgen omdat:

  • Hij te lang is.
  • Het onderwerp is wellicht net iets te specifiek.

Tenslotte: De film kreeg matige tot slechte kritieken. De Filmkrant: “In Silence voert Scorcese alleen de gelovigen mee en hij doet het met de geoefendheid en kortzichtigheid van een zeloot.” Dat klopt niet. Scorcese nuanceert en zet juist de nodige vraagtekens bij Rodriguez’ geloof. Het is een wankel en feilbaar geloof, en dat is juist niet de uiting van een zeloot. Scorsese toont zich in Silence als een man die zou wensen te geloven, en juist dat maakt de film zo intrigerend.

Jan Salden

Jan salden is docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)