Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Vreselijk, dat e-woord”

“Vreselijk, dat e-woord”

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Wynand Wijnen Onderwijsprijs 2016

“Proficiat!! Zo’n klein beeldje. Je had gewoonweg een levensgroot STANDBEELD verdiend.” Boven de kamerdeur van Jeannette Hommes hangt een slinger met handgeschreven briefjes. Gelukwensen van collega’s nadat ze vorige week, tijdens de dies in het Theater aan het Vrijthof, de Wynand Wijnen Onderwijsprijs kreeg.

Rules for Teachers uit 1872: The teacher who performs his labor faithfully and without fault for five years will be given an increase of twenty-five cents per week in his pay, providing the Board of Education approves. Dan zou Jeannette Hommes (63), medewerker bij de School of Business and Economics, toch maar mooi op een extraatje kunnen rekenen. Ze is immers al meer dan dertig jaar in dienst van de Universiteit Maastricht – en de onderwijsprijs getuigt van haar faithfulness. Een poster met daarop negen Rules for Teachers hangt op een kastwand. “Ooit gekregen van een collega”, lacht Hommes. En nee, ze gebruikt ze niet in haar workshops aan docenten. Het zou wat zijn: After ten hours in school, the teachers may spend the remaining time reading the Bible or other good books.

Hommes studeerde sociale psychologie aan de universiteit van Tilburg en werkte vervolgens vier jaar bij het Gemeentelijk Energiebedrijf in Den Haag als hoofd van de afdeling opleiding. In 1985 vertrok ze naar het zuiden: eerst bij het skillslab van gezondheidswetenschappen en vanaf 1991 op de toen nog economische faculteit. “Ze vroegen of ik trainingen wilde geven aan tutoren. Nee, ik hoefde niet per se de wetenschap in. Ik ben wel ooit begonnen aan een proefschrift, over hoe studenten zouden moeten leren, maar ik rondde het niet af. Mijn passie ligt meer bij het ondersteunen van mijn collega’s in het onderwijs – eigenlijk vind ik het Engelse woord support mooier klinken. Om een goede docent te zijn, heb je een heel arsenaal aan vaardigheden nodig. We hebben in Maastricht een speciale leeromgeving vanwege het probleemgestuurd onderwijs. De tutor moet allereerst zorgen voor een veilige sfeer zodat studenten zich vrij voelen om iets te zeggen, te vragen en fouten te maken. De eerste onderwijsgroep is de allerbelangrijkste, je moet als tutor de norm zetten. Sta je bijvoorbeeld toe dat er een laptop wordt gebruikt? En wat zegt het blokboek hierover? Wat ga je doen met onvoorbereide studenten? Wat verwacht je qua participatie? Het zijn dit soort ‘kritische incidenten’ waar tutoren het meest mee worstelen. Bijvoorbeeld als er toch een student bijzit die na twee onderwijsgroepen nog geen woord heeft gezegd of juist altijd het hoogste woord heeft. Ik adviseer hen de student aan te spreken buiten de groep, of, als dat niet lukt, een email te sturen met een opmerking in de trant van: ‘ik heb de indruk dat…’, ‘ik vraag mij af wat ik als tutor kan doen om…’. Beschrijf wat je ziet en wat het effect is op de groep.”

In het juryrapport wordt Hommes geroemd vanwege haar “bijzondere bijdrage aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit van docenten.” Ook vindt de jury dat ze “het onderwijsgeheugen” is van de School of Business and Economics. Wie een onderwijsgroep gaat leiden aan de Tongersestraat krijgt met haar te maken, omdat ze alle nieuwe tutoren (staf en masterstudenten die in de bachelorvakken worden ingezet) een tweedaagse training geeft. Hommes geeft hen uitleg over de rol van de tutor en het didactische idee achter het onderwijsmodel van probleemgestuurd onderwijs. Daarnaast observeert ze stafleden in onderwijsgroepen. “Ik ga erbij zitten en tape het gebeuren met mijn digitale camera. Later volgt een feedbackgesprek. Het is ontzettend leerzaam. Bovendien zit ik erbij als derde oog, ik zie studenten op facebook scrollen, whatsappen, in een hoekje fluisteren of non-verbaal reageren. Dat zijn dingen die je, zeker als beginnende docent, heel snel ontgaan. Zij zijn vaker veel meer op inhoud gefocust dan op het proces en de interactie.”

Hoe is de student de laatste 25 jaar veranderd? “Hun aandachtsspanne is nog korter dan die al was. Ook zie ik dat ze naar zekerheid streven, ze willen weten of datgene wat besproken wordt wel belangrijk is voor het examen. Vreselijk, dat ‘e-woord’, daar moet niet alles aan op worden gehangen. Ik vind ze, hoe zeg je dat, overassertief. Ze onderhandelen over elk punt. Natuurlijk zie ik ook dat dit wordt gevoed door de maatschappelijke veranderingen, de arbeidsmarkt die een bepaald GPA (gemiddeld tentamencijfer) vraagt. Ook zie ik de angst voor een negatief bindend studieadvies aan het eind van het eerste jaar. Maar goed, er zijn studenten die goed met die druk weten om te gaan en ‘gezond’ leren, maar er zijn er ook die zo hard werken dat ze geen sociaal leven meer hebben.”
Ze coacht haar collega’s, maar geeft ze zelf ook nog les? “Ik heb het Study Coaching Traject opgericht binnen de master Management of Learning [een studie met een kwaliteitszegel van de jaarlijkse Keuzegids Universiteiten, alleen weggelegd voor studies die bovengemiddeld scoren, red.].” Vanaf dag één tot de laatste dag leren de studenten hun academische competenties te ontwikkelen en te werken met een portfolio. “Ik vind dat ik in het onderwijs moet blijven, ik moet weten wat er in de klei gebeurt.”

 

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs wordt jaarlijks uitgereikt en bestaat uit een geldbedrag (2000 euro voor een werkgerelateerd project en 3000 euro privé), een oorkonde en een bronzen beeldje van Monique Ausems. Rector Rianne Letschert is voorzitter van de jury. Naast Jeannette Hommes waren dit jaar ook Mark Kawakami (rechten), Bram Akkermans en Sjoerd Claessens (rechten) en Elissaveta Radulova (cultuur- en maatschappijwetenschappen) genomineerd.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)