Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Mythe: van beleggen moet je verstand hebben

Mythe: van beleggen moet je verstand hebben

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts/ Simone Golob

Naar het rijk der fabelen

Wie met Google zoekt op ‘mythen en beleggingen’, wordt ruim bediend. Hoogleraar  Peter Schotman draait zijn monitor een kwartslag en doet een greep uit de eerste treffers: vijf mythen over duurzaam beleggen; de mythe van de kleine aandelen; de mythe van de juiste timing van beleggen; de mythe van actief beheer; vier mythen over beleggen in zilver.

En dan staat de grootste mythe er niet eens bij, zegt Schotman. Dat je van beleggen verstand moet hebben. Dat je je in het bewuste bedrijf moet verdiepen. Dat je kennis van de betreffende markt moet hebben.

Schotman was in zijn jonge jaren een actieve belegger. Hij deed promotieonderzoek en had dus verstand van zaken, maar dat bracht geen enkele cent extra in het laatje, zegt hij. “Beleggingskoersen zijn nu eenmaal niet te voorspellen. Als één ding vast staat op mijn vakgebied, dan is het dit wel. Keer op keer aangetoond, sinds de jaren dertig van de vorige eeuw.”

Dat betekent niet dat Schotman mensen ontraadt om te beleggen. Integendeel, zegt hij, en wijst op de belabberde spaarrente. Zijn punt is alleen: verspil je tijd niet met allerlei uitzoekwerk, maar neem een beleggingsfonds dat een brede beursindex volgt. Maak jezelf niet wijs dat je op eigen houtje beter presteert. Dat doet Schotman ook niet meer, tegenwoordig belegt hij via een fonds. “Laat een professional je wel adviseren, afhankelijk van je  leeftijd en inkomen, over hoeveel geld je belegt.”

Welk fonds? Elke bank heeft wel een beleggingsfonds en allemaal roepen ze dat het geld bij hen het best besteed is. Schotman heeft er willekeurig één gekozen. De servicekosten kunnen verschillen, maar de  prestaties ontlopen elkaar nauwelijks, zegt hij. “Zo weinig dat je alle prestaties van de afgelopen tien jaar tegen het licht moet houden om de verschillen te kunnen zien.”

Toch blijft de aantrekkingskracht – voor wetenschappers en beleggers - groot om patronen in de koersen te ontdekken, om voorspellingen te doen. Het is als een heilige graal, beaamt Schotman. “Al meer dan driehonderd patronen hebben economen ontdekt in de enorme berg gegevens van koersen, winsten en andere bedrijfsdata, maar uiteindelijk is er geen chocola van te maken. Het probleem is dat je altijd wel iets vindt als je in die ‘big data’, waar financieel economen dus al tientallen jaren mee werken, gaat graaien.”

Wat de zoektocht steeds weer nieuw leven inblaast, zijn de anomalieën en raadsels die van tijd tot tijd opduiken. “Zo kunnen we nog steeds niet verklaren  waarom de aandelen die in het afgelopen jaar het meest stegen, het in de eerste maanden van het nieuwe jaar ook goed doen. En omgekeerd: waarom de verliezers van vorig jaar nog een tijd doormodderen. Dit is overigens geen kennis die je makkelijk te gelde kunt maken. Dan moet je echt veel aandelen verhandelen.”

Niet in de laatste plaats blijft de aantrekkingskracht intact door de romantische verhalen rond beursgoeroes als George Soros en Warren Buffet. “Je hoort alleen de succesverhalen. Alles wat misgaat, schreeuwen ze niet van de daken.”

Uitzonderingen bevestigen de regel: kennis van zaken lijkt wel lucratief als het aandelen betreft van bedrijven die gaan fuseren. “Dan kun je beter voorspellen of een fusie slaagt of niet. Maar ook die kennis is uiterst specialistisch. Die maak je je niet makkelijk eigen als particuliere belegger.”

Dit is een serie waarin wetenschappers misvattingen op hun vakgebied naar het rijk der fabelen verwijzen

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: