Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De laatste peilingen

De laatste peilingen

Photographer:Fotograaf: Simone Golob

Volgens de laatste peilingen gaat mevr. B het winnen van haar zusters als het erom gaat wie het snelst tot een aankoop overgaat in een willekeurige modewinkel. Ze is wat je noemt een efficiënte klant. Niet dat de verschillen groot zijn, als ze met haar zusters winkelt zit Annie haar pal op de hielen en Truus, Joke en Miesje blijven niet ver achter. Het consumentenlandschap is nogal gefragmenteerd, zou je kunnen zeggen.

De laatste peilingen hier op de Berg laten zien dat collega’s van bepaalde afdelingen echt héél veel meer koffie drinken dan collega’s van andere afdelingen. Dat is opmerkelijk, want tot nu ontliep het elkaar niet zoveel, de drukte bij de verschillende koffiemachines. De laatste tijd echter is de M&C-kolom aan een opmars bezig, op de hielen gevolgd door de HRM’ers. Dat laatste begrijpen we want daar is sprake van rimpelingen in het management en daar worden medewerkers zenuwachtig van, ergo slapen ze slecht, ergo zitten ze te geeuwen achter hun bureaus, ergo halen ze de hele dag koffie. Maar M&C? Staan de marketeers onder druk? Of de communicanten? Staan ze onder hoogspanning omdat de pers dagelijks voor de deur ligt en in hun nek zit te hijgen? Nee toch? Er gebeurt hier gewoon nooit iets. Dus te verwachten valt dat de peilingen van volgende week een iets ander beeld laten zien. We houden u op de hoogte.

In de race van de faculteiten geven de laatste peilingen aan dat de FHML weer overal bovenuit stijgt; dat is al jaren niet veranderd. Meeste geld, meeste professoren, meeste knaagdieren over de kling gejaagd, ga zo maar door. Maar er is kritiek op de methodologie achter de peilingen. Zijn de gebruikte indicatoren wel valide? Vergelijken we geen appels met peren? Dat cultuurwetenschappers en juristen niet uit de voeten kunnen met proefdieren valt hun toch niet te verwijten?

De dames en heren van de Nationale Peiling Autoriteit maken zich daar niet druk over. Het gaat ze om esthetisch verantwoorde staafdiagrammen. In kekke kleurtjes. Ook dat is gepeild.

Zorgelijk is wel de onbeweeglijkheid van de meeste peilingen. Dag in dag uit laten ze hetzelfde zien. De aangesloten bureaus moeten ook leven, en als er steeds maar niets verandert, haakt het publiek af. Dat geldt eveneens bij de interuniversitaire vergelijkingen. De laatste peilingen rond de kwaliteit van mensa’s laten in alle steden hetzelfde beeld zien: de studenten vinden de warme happen vies en de broodjes te duur. En overal, werkelijk overal, rukken de vegetariërs en zelfs de veganisten op. Iedereen wil meer groenvoer, dus ook daar blijven de diagrammen min of meer stationair.

Zijn er nog laatste peilingen rond het brandende thema van de wetenschappelijke integriteit? Jazeker, en die peilingen laten als vanouds Tilburg University (ze spreken daar ook een soort van Engels) weer onderaan bungelen. Dat vinden ze daar niet leuk, weet ik uit goede bron, maar een peiling is een peiling en als zodanig onverbiddelijk. Heeft een peiling consequenties? Natuurlijk niet! Het is gewoon een momentopname van de laatste stand van zaken! Men registreert, men beïnvloedt niet! Het is aan anderen om er conclusies aan te verbinden. Zouden er bijvoorbeeld minder studenten naar Tilburg komen vanwege zoiets? Wie weet. Omgekeerd kan men daar evengoed een toevloed van uiterst integere wetenschappers verwachten die wel eens even orde op zaken willen gaan stellen, ja toch? Alsof die peilingen daar verantwoordelijk voor zijn!

O ja, de allerlaatste peilingen zijn gehouden onder de peilers zelf. Die laten zien dat ze er zelf nog lang niet moe van worden. Dat kan ook niet want het is seizoenswerk, de slag moet nu geslagen worden. Er schijnen namelijk verkiezingen te zijn. U bent nog niet van ze af.

Albert Bergbroeder

 

  

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: