Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Portret van de Instagram-generatie

Portret van de Instagram-generatie

Film: Home

Het verhaal: De 17-jarige Kevin (Sebastian Van Dun) is onlangs uit de jeugdgevangenis vrijgelaten. Thuis kan hij niet terecht en daarom trekt hij in bij een tante en oom. Hij wordt opgenomen in de vriendenkring van zijn neef Sammy (Loïc Batog), en zo ontmoet hij ook diens beste vriend John (Mistral Guidotti), een zwijgzame jongen die thuis emotioneel wordt gechanteerd door zijn labiele moeder (Els Deceukelier). Kevin besluit John te helpen, met dramatische gevolgen…

Een tien voor Fien, want:

- Fien Troch is sinds haar debuutfilm Een ander zijn geluk (2005) langzaam uitgegroeid tot hét gezicht van de Vlaamse auteurscinema. In haar oeuvre staat het menselijk onvermogen tot communicatie centraal. Waar haar vorige films altijd wat afstandelijk en bestudeerd waren, grijpt Home je vanaf de eerste seconde bij de keel.

- Home biedt een haarscherpe analyse van de kloof tussen bijna volwassen tieners en hun ouders; een kloof die groter is dan die tussen de economische paragraaf uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks en de VVD.

- Twee weken geleden besprak ik op deze plek American honey van Andrea Arnold, een film die verwant is aan Home. De gelijkenis houdt niet op bij de jongerenthematiek, maar beide films gebruiken ook het wat vierkanter Academy Ratio (1,37:1) beeldformaat, waarbij Troch dan ook nog eens vanuit de losse pols geschoten smartphonebeelden inlast. Het is een visuele vorm die zich perfect leent voor een impressionistisch portret van de Instagram-generatie. Troch laat tieners zien zoals ze zijn: quasi-onverschillig, verveeld, hedonistisch en onzeker.

Blijf maar thuis, want:

- Waar American honey een impressionistische film is die zich niet in het sjabloon van de narratieve cinema laat duwen, zet Home in de slotakte resoluut koers richting een overdramatische climax.

- Het portret van de tieners is een stuk geslaagder dan dat van de volwassenen; met name de Vlaamse moeders zijn behoorlijk karikaturaal, ofschoon ik me door Vlamingen heb laten uitleggen dat hun moeders echt zo zijn. In dat geval moeten we er niet raar van opkijken dat er ook af en toe een Marc Dutroux gebaard wordt.

- In een expliciete scène legt Troch bloot wat er mis is in de relatie tussen John en zijn moeder. Die scène zal voor sommige kijkers een bom onder de geloofwaardigheid van de film leggen.

Het salomonsoordeel: Home is niet perfect, maar mag desondanks bijgezet worden in het modern Vlaams filmcanon, ergens tussen Rundskop, Aanrijding in Moscou, De helaasheid der dingen en The broken circle breakdown.

Mark Vluggen

 

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)