Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Hoe onderzoek deel uit ging maken van een bachelor studie

Hoe onderzoek deel uit ging maken van een bachelor studie

Photographer:Fotograaf: pexels.com

Boek over MaRBLe

MAASTRICHT. Hoe geef je studenten de kans om onderzoek te doen tijdens hun bachelor? Met die vraag ging de Universiteit Maastricht in 2008 aan de slag,het werd het Maastricht Research Based Learning programme for Excellence (MaRBLe). Waren er in het begin nog twijfels – moest het wel alleen voor excellente studenten zijn, welke onderzoeker heeft zin om een bachelor student te begeleiden – inmiddels is iedereen enthousiast. Ellen Bastiaens, Jonathan van Tilburg en Jeroen van Merriënboer schreven er een boek over: Research-Based Learning: Case Studies from Maastricht University.

In 2014 liep de subsidie voor MaRBLe af, maar voor de faculteiten was het duidelijk: het programma ging door, zij zouden de financiering overnemen. “Toen dacht ik, misschien moeten we er iets meer mee”, zegt Ellen Bastiaens, projectleider excellentie bij EDLAB. “De manier hoe we hier probleemgestuurd onderwijs combineren met research based learning, het feit dat studenten aan alle faculteiten langdurige onderzoekservaring kunnen opdoen, dat is volgens mij uniek.”

MaRBLe -studenten gaan zelfstandig aan de slag met een onderzoeksvraag. Bij sommige faculteiten, zoals psychologie en neurowetenschap, moet de student zelf het onderzoeksvoorstel schrijven en dat laten beoordelen door een ethische commissie. Andere faculteiten, zoals de Faculty of Arts and Social Sciences, kiezen ervoor om projecten op te zetten waarbinnen studenten aan het werk gaan met een kleinere deelvraag.

Het boek, bedoeld voor mensen die bezig zijn met onderwijs en innovatie, bestaat uit een algemeen gedeelte, waarin de verschillende modellen van research based learning worden besproken, en hoofdstukken waarin de verschillende coördinatoren vertellen hoe zij MaRBLe hebben opgezet binnen hun eigen faculteit. Tot slot kijken de auteurs naar de effecten van MaRBLe. “Al moeten we daar een slag om de arm houden, de groep studenten was op jaarbasis te klein om echt fatsoenlijk onderzoek te doen.”

Maar er valt wel iets over te zeggen. Zo zijn de individuele ervaringen van de studenten positief. “Deelnemen aan MaRBLe heeft me een grote voorsprong gegeven toen ik solliciteerde naar een PhD-plek, omdat ik ervaring had met het uitvoeren van empirisch onderzoek en zelfs al een artikel had gepubliceerd”, schrijft één van hen. “Dit is een kans voor studenten om te ontdekken of onderzoek iets voor hen is”, zegt Bastiaens. “Dat helpt ook bij de keuze voor een master. En wie verder wil in de wetenschap kan al een netwerk opbouwen. Inmiddels zijn de eerste voormalige MaRBLe -deelnemers al gepromoveerd.”

Ook onderzoekers van de faculteiten zijn over het programma te spreken. “Arie van der Lugt, coördinator bij psychologie, vertelde me: ‘In het begin moest ik om begeleiders bedelen, mensen vroegen zich af of bachelorstudenten wel voldoende kennis en vaardigheden hadden voor zelfstandig academisch onderzoek. Nu krijg ik steeds verzoeken van onderzoekers die nog een leuk project hebben.’ Ze hebben gemerkt dat de studenten slim, nieuwsgierig en gemotiveerd zijn.”

Al deze lof roept de vraag op of MaRBLe niet voor alle studenten opengesteld moet worden. Nu wordt er geselecteerd op basis van cijfers en motivatie. Een discussie die ook bij de start van het programma werd gevoerd, vooral bij FASoS. “Pieter Caljé, de coördinator daar, heeft geëxperimenteerd met de grenzen van wat excellentie is. Uiteindelijk kwam hij toch tot de conclusie dat studenten die minder hoog scoorden, vast liepen als ze zelfstandig onderzoek moesten doen.”

Wat niet gelukt is, is het programma interfacultair te maken, zoals eerst de bedoeling was. “Alleen rechten en FASoS hebben zich daarin gevonden. Voor de rest bleek het te ingewikkeld. Praktisch: de roosters lopen niet gelijk, niet iedere studie kent hetzelfde aantal ECTS toe. Maar ook inhoudelijk. Je hebt te maken met verschillende onderzoekmethodes, dat is te veel gevraagd voor een student die alles nog moet leren.”

Bastiaens denkt dat MaRBLe nog een hele tijd vooruit kan. “Al zullen we natuurlijk altijd kijken hoe het nog beter kan. Zo geven we nu MaRBLe -beurzen. Die kunnen studenten, als ze goed onderbouwen waarom, gebruiken om bijvoorbeeld een congres te bezoeken of extra lab-uren in te kopen.”

Excellentie aan de UM

MaRBLe is niet het enige excellentieprogramma aan de Universiteit Maastricht. Zo is er ook PREMIUM, waarbij studenten aan de slag gaan met de vraag van een externe opdrachtgever. “Dat is wel interfacultair, omdat het extra curriculair is en je dus geen rekening hoeft te houden met roosters, is dat makkelijker te realiseren. Studenten leren samenwerken en omgaan met de eisen en verwachtingen van een opdrachtgever.” De universiteit zou graag wat meer studenten voor het programma hebben. “We zijn erover aan het denken om meer op motivatie te selecteren, in plaats van cijfers als vertrekpunt te nemen.”

Daarnaast is er nog Honours+, waarbij studenten zich vanuit verschillende disciplines verdiepen in een bepaald conceptueel vraagstuk. Bijvoorbeeld: wat zijn de mogelijke gevolgen als robots steeds meer werk van mensen overnemen? Of: wat is authenticiteit?

Research-Based Learning: Case Studies from Maastricht University, te koop via http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-319-50993-8

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)