Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Pleidooi voor kritisch pgo

Pleidooi voor kritisch pgo

Photographer:Fotograaf: Archief Servant

Het Maastrichtse pgo-model was geen kopie van de Canadese McMaster Universiteit maar “een nieuwe, revolutionaire methode”. Al heeft de UM ook bijgedragen aan de verkwanseling. Dat schrijft de Rotterdamse promovenda Ginie Servant is haar proefschrift Revolutions and Re-iterations.

PGO is ingeslagen als een bom. Het geldt met stip als een van de meest geslaagde onderwijsvernieuwingen van de twintigste eeuw, schrijft de Rotterdamse onderzoeker Ginie Servant in haar proefschrift, waarop ze eind 2016 cum laude promoveerde. Wereldwijd werken meer dan vijfhonderd hoger onderwijsinstellingen, verspreid over bijna alle studierichtingen, met probleemgestuurd onderwijs.

De hoofdrolspelers in deze vernieuwing zijn bekend: de Canadese McMaster Universiteit en de Universiteit Maastricht. PGO was geen kant-en-klaar model, maar kreeg van 1966 tot 1972 geleidelijk gestalte aan McMaster. Anders dan gedacht is het Maastrichtse systeem geen kopie. Verre van, zegt Servant: “Het was een nieuwe, revolutionaire methode.”

Maastricht bedacht een nieuw model voor een zesjarige opleiding - McMaster kende een driejarig curriculum -, kwam met de ‘zevensprong’ op de proppen, met de voortgangstoets, een pgo-training voor tutoren en studenten, en het skillslab. “De laatste drie uitvindingen liepen zo goed in Maastricht dat de Canadezen ze kopieerden.”

Ook tuigde Maastricht als eerste - in 1974 - een onderzoeksafdeling op, met Henk Schmidt en Peter Bouhuijs als vroege pioniers. Al snel ontstond er onenigheid over de theorie. De Canadese Howard Barrows beschouwde pgo als een training in denkvaardigheden, in redeneren en problemen oplossen. Bij Schmidt lag het accent op het verwerven en begrijpen van de inhoud; pgo was een manier om voorkennis te activeren. De Maastrichtse aanpak bleek in de jaren tachtig dominant.

Wat de reputatie van het pgo uiteindelijk geen goed heeft gedaan, is dat het onderwijsmodel meer en meer werd verkocht als 'de oplossing voor al uw problemen in het traditionele onderwijs'. Daar hebben de UM en McMaster volgens Servant zwaar aan bijgedragen, mede door het missiewerk in de derde wereld. Servant heeft drie jaar lang rondgereisd in landen als Hong Kong, Japan, Indonesië en bezocht er twintig onderwijsinstellingen. "Ze erkennen onomwonden dat pgo een middel is om buitenlandse studenten te werven en accreditaties rond te krijgen. In het curriculum dient het vaak alleen om vaardigheden te leren, de theorie komt aan bod in colleges.”

Ook niet bepaald gunstig voor de beeldvorming: dat Maastricht de teugels heeft laten vieren. “Studenten treden op als tutor, en de onderwijsgroepen worden groter en groter. De rechtenfaculteit kent groepen van negentien studenten, terwijl tien het maximum is. Kijk, als de grondleggers de principes al verloochenen, dan is het einde zoek.”

Om te voorkomen dat pgo verder wordt uitgekleed, ligt volgens Servant nu de vraag op tafel: welke kant willen we op? Zelf pleit ze voor een kritische variant waarin de didactische problemen niet neutraal zijn maar sociaal-maatschappelijke kwesties aanroeren, zoals de vluchtelingenproblematiek of discussie rond voltooid leven. “Daarbij mag de tutor van mij een actievere rol spelen, een zekere dialectiek in de onderwijsgroep creëren, het wereldbeeld van de studenten op losse schroeven zetten. Haal ze uit hun comfort zone, zet ze aan het denken. In plaats van dat ze als consumenten door de studie rollen en slechts één doel voor ogen hebben: een diploma halen.”

Categories:Categorieën:
Tags:
PGO

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)