Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Nonnevotten & Eigeel

Film: La Religieuse

Het verhaal: In 1763 wordt Suzanne Simonin op zestienjarige leeftijd door haar familie gedwongen het klooster in te gaan. De vrome en intelligente Suzanne treedt in als novice, maar de eenzaamheid en monotonie van het kloosterleven zijn niet voor haar weggelegd en dus broedt Suzanne al snel op plannen om haar vrijheid te heroveren. Dat levert haar de reputatie op onhandelbaar te zijn, met tragische gevolgen.

In je mooiste habijt naar de bioscoop, want:

- Dé revelatie van La Religieuse is de jonge Brusselse actrice Pauline Etienne, die van Suzanne Simonin een moderne, onafhankelijke heldin maakt die het recht opeist om de wereld zelf te leren kennen. La Religieuse is over tien jaar vergeten, maar Pauline Etienne hopelijk niet.

- Regisseur Guillaume Nicloux heeft goed ingeschat dat er anno 2013 niemand meer zit te wachten op een schematische antiklerikale film en dus koos hij voor een meer algemeen humanistische koers die maatschappelijke systemen hekelt die het individu onderdrukken.

Non, dis non, want:

- Zei ik net dat Nicloux ervoor gewaakt heeft om een schematische antiklerikale film te maken? Stop de persen, want in de tweede helft van de film moet Suzanne een hele resem

vernederingen door een sadistische moeder-overste ondergaan.

- Isabelle Hupperts pijnlijk slechte vertolking van een seksueel gefrustreerde non werkt ongewild op de lachspieren en is niet in balans met het stijlvolle, sobere drama dat aan de scènes met Huppert voorafging.

- La Religieuse houdt nogal trouw aan de structuur van de gelijknamige 18e-eeuwse briefroman van Denis Diderot vast, waardoor de film helaas een hoog ‘en toen, en toen’-gehalte krijgt. Nicloux was waarschijnlijk niet de juiste man voor deze regieklus; in de handen van Bruno Dumont (of, als hij nog zou leven, Luis Buñuel) zou dit materiaal een veel prikkelendere, minder conventionele film hebben opgeleverd.

- Uw recensent groeide op in een rooms-katholiek Limburgs dorpje met een nonnenklooster waar zo’n lekkere scharreleieren werden verkocht dat ik nog regelmatig culinaire natte dromen heb over romig eigeel. Geen kwaad woord over nonnen dus.

Het salomonsoordeel: Een zich wat moeizaam voortslepend kostuumdrama dat vooral dankzij de prachtige Pauline Etienne toch nog het aankijken waard blijft.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)