Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Na een uur is de pijp leeg

Na een uur is de pijp leeg

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts/ Illustratie Janneke Swinkels

Strenght & Conditioning

Een jaar geleden opende het nieuwe universitaire sportcentrum van UM Sport zijn deuren. Observant trekt wekelijks de sportschoenen aan en neemt tot aan de zomer deel aan een van de lessen. Vandaag: Strenght & Conditioning.

De beginneling: “Hoorde je hoe stil het werd halverwege de les?”, vraagt trainer Edwin Janssen na afloop. Ja, nu hij het zegt. Het gekeuvel van de drie vriendinnen was inderdaad verstomd, maar veel aandacht had de verslaggever van dienst daar toen al niet meer voor. Laat staan dat ze nog in staat is om na afloop van het uur een uitgebreid antwoord te geven.

Strenght & Conditioning is niet voor slapjanussen, dat wordt al tijdens de warming-up duidelijk. Het is looppas (voor- en achteruit ), kruispas, kniebuigingen en springen in rondjes om het uitgezette circuit. De zware ballen, matjes, steps, skippyballen en gewichten wachten geduldig op wat komen gaat: twee keer negen oefeningen van een minuut, een keer negen oefeningen van 45 seconden. Het is springen in alle soorten en maten, opdrukken, snelle dribbels, schuiven en tillen van gewichtjes. Geen enkel station is hetzelfde, afwisseling troef. Aan het einde van de derde minuut - na iedere oefening is er twintig seconden pauze - steunen de handen al op de bovenbenen en is de ademhaling zwaar, de meegebrachte handdoek is verworden tot een zweetdoekje. Hoezo een goede conditie? Tijd om lang te piekeren is er niet, want er wachten kniebuigingen met een paar kilo aan gewichtjes op de schouders. “Blijft recht voor je kijken”, moedigt Janssen aan, “dan is je houding goed”. Even later, wiebelend en trillend op een doormidden gesneden grote bal die je met beide handen vasthoudt terwijl het lichaam er in het gunstigste geval als een ‘plank’ uitziet, komt hij weer langs. “Gaat goed.” Zodra hij zich omdraait zakt de plank in elkaar en zijn de gestolen tellen rust op de harde vloer een welkome verademing.

Na een uur is de pijp leeg. Goed leeg, want de dag erna is het lijf nog moe. Maar goed, je wilt je conditie verbeteren of niet. Toch?!

De expert: Hij vermoedt dat sommige mannen de Strenght & Conditioning-training onderschatten en hem dus links laten liggen. Maar zij die komen, hebben er veel plezier in, weet Edwin Janssen, niet alleen sportdocent bij UM-Sport (fitness, handbal, conditietraining) maar ook bondscoach van de handbaldames onder de zeventien. “Geen enkele les is hetzelfde. Iedere instructeur heeft zijn eigen stijl, maar het gaat altijd om het verbeteren van je conditie, kracht en balans.” Janssen wijst erop dat iedere oefening een combinatie is verschillende bewegingen. “Het is nooit alleen opdrukken of springen, je gebruikt altijd meerdere spieren.” Het is pittig, erkent hij, maar ook een goede manier om je conditie op peil te houden “en je frustratie eruit te gooien”.

Voor wie: Voor iedereen, van beginner tot vergevorderde. “Je kunt de training makkelijk aanpassen aan je niveau. Wordt het moeilijk dan neem je wat minder gewichtjes of doe je het een beetje kalmer aan. Is het te makkelijk, dan zet je een tandje erbij.” De dames zijn meestal in de meerderheid, maar er is een vast clubje heren dat zich vaker laat zien.

De feiten: Strenght & Conditioning wordt tien keer per week gegeven: op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 11.30-12.30. Op maandag ook om 16.15-17.15, dinsdag om 19.30-20.30, woensdag om 16.00-17.00, donderdag om 18.15-19.15, vrijdag om 18.00-19.00 en op zondag om 15.30-16.30.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: