Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Afgewezen na decentrale selectie

Afgewezen na decentrale selectie

Medewerkerscolumn

Stil keek ze voor zich uit, breekbaar en moe, haar mobieltje oplichtend in haar rechterhand. Net terug van het afsluitende feest, de allerlaatste schooldag die de overgang van middelbaar naar universitair onderwijs markeerde, de eindexamens kwamen eraan. “615, dat is niet goed, toch?”, zei ze zacht. “Al mijn vrienden staan zo hoog”, zei ze terwijl ze naar het oplichtende scherm keek waarop de berichten binnenstroomden. “Ik heb net ook op de site gekeken”, zei ik. “En ik dacht dat ik het goed had gedaan”, mompelde ze. Ze zei lange tijd niets, brak geruisloos. Ik voelde een machteloos onbegrip opkomen over de timing, de zichtbare effecten op haar zelfvertrouwen door deze afwijzing.

Decentrale selectie voor numerus fixusstudies. Op de site van de rijksoverheid valt de argumentatie te lezen. “De juiste student op de juiste plek. Er wordt ook gekeken naar eerdere onderwijsprestaties, persoonlijkheidskenmerken en motivatie van de aspirant-student. Bij de centrale loting golden alleen de eindexamencijfers als criterium.” Maar zijn we dan zo goed in staat te selecteren, weten we wat de professional van de toekomst moet kunnen, is het percentage studenten dat de eindstreep van de studie haalt voldoende argument, kent een 18-jarige al haar talenten, interesses en kwaliteiten, moet studeren niet onderdeel zijn van persoonlijke ontdekking en ontwikkeling, en waar is de ruimte voor de laatbloeiers? Want uiteindelijk wordt een groot deel van de universitair geschoolden nooit datgene waarvoor ze zijn opgeleid.

Numerus fixusstudies zijn kostbaar en leveren kwaliteit door intensieve kleinschaligheid. Er is alleen plaats voor gemotiveerde studenten, want uitval heeft negatieve financiële consequenties voor betrokken student en het onderwijsinstituut. Onderzoek suggereert dat door decentrale selectiecriteria, opgesteld door de opleiding zelf, het percentage studenten dat de studie succesvol afrondt, stijgt.

Mijn grootste zorg zit bij hetgeen we doen: selecteren. Als je precies weet wat de toekomst brengt, dan kun je veilig selecteren op bepaalde kwaliteiten. Daarmee krijg je dus ook nadrukkelijk sommige kwaliteiten niet. Maar kennen wij de toekomst? De halfwaardetijd van kennis wordt steeds korter. Gewilde functies van nu bestonden tien jaar geleden misschien niet eens. Moet je dan niet inzetten op diversiteit, vooral niet te hard selecteren? Mijn ervaring is dat motivatie de grootste succesfactor is. Het afgeronde niveau van de middelbare school zou voldoende moeten zeggen over de cognitieve kracht. Selectie op motivatie is nauwelijks discriminerend; aspirant-studenten voor een numerus-fixusstudie zijn vaak erg gemotiveerd. Om diversiteit te garanderen is een gewogen loting dan veruit de meest toekomst-veilige en individu-acceptabele oplossing.

Marc Spaanderman, hoogleraar verloskunde

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

2017-07-20: Peter sloot
Hoi Marc,

Een mooie analyse van een wijze man.
Hartelijke groet,

Peter

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: