Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Mythe: Als kinderen naar Mozart luisteren, worden ze slimmer

Mythe: Als kinderen naar Mozart luisteren, worden ze slimmer

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

Naar het rijk der fabelen

Te bestellen bij bol.com: een Baby Einstein box met muziek van Mozart en Bach, een ‘ontwikkelingsmobiel’ voor boven de wieg met klassieke melodietjes en Baby 2 Be, een CD speciaal voor ongeboren kinderen, om naar te luisteren in de baarmoeder. Het idee achter al deze merchandise is dat kinderen intelligenter worden als ze naar klassieke muziek luisteren.

Het begon met een artikel uit 1993, vertelt Michelle Moerel, onderzoeker bij het Maastricht Centre for Systems Biology (MaCSBio) en de Faculty of Psychology and Neuroscience (FPN). “Met behulp van een IQ-test onderzochten wetenschappers het ruimtelijk inzicht van 36 studenten – dus geen kinderen. De proefpersonen ondergingen de test drie keer. Vooraf luisterden ze naar Mozart, ontspannende muziek of niets. Het bleek dat wanneer ze net klassieke muziek hadden gehoord, ze 8-9 IQ-punten hoger scoorden. Maar de onderzoekers gaven zelf al aan dat dit alleen voor de korte termijn geldt. Na een kwartier was het effect weg.” Die nuance verdween in de berichtgeving. De studenten werden kinderen en in plaats van dat men het had over ruimtelijk inzicht, ging het opeens over intelligentie in het algemeen. “Het werd overal opgepikt, maar volledig uit z’n context gehaald.”

Regelmatig is geprobeerd het onderzoek te repliceren, met wisselend resultaat. “Sommige studies vonden niets, andere een klein effect. En als er al iets uitkwam, duurde het nooit langer dan een half uur. Het maakte dan trouwens niet uit of mensen naar klassieke muziek luisterden of naar iets anders. Pearl Jam bleek net zo goed te werken. Zolang het maar complexe muziek is, een simpel ontspannend melodietje is niet genoeg.” Wil je dat je kinderen slimmer worden, dan raadt Moerel aan ze een muziekinstrument te laten spelen. “Dan leren ze in ieder geval iets, dat is altijd goed voor je hersenen.”

Of er überhaupt een link is tussen intelligentie en muziek is niet te zeggen. “Daarvoor weten we nog te weinig. Ik doe zelf fundamenteel onderzoek naar hoe geluiden binnenkomen in de hersenen. Zodra een geluid het oor binnen is, wordt het opgesplitst in geluidsaspecten, zoals toonhoogtes en – sterktes. Die gaan naar verschillende auditieve gebieden in de hersenen. Vervolgens worden deze aspecten geanalyseerd, waarna dit alles weer samenkomt. Met behulp van geluiden uit je herinneringen kun je het geluid herkennen en interpreteren.”

Aandacht blijkt ook belangrijk te zijn bij de verwerking van geluid. “We zien dat als mensen zich richten op spraak, ze dat ook beter horen. Als ze proberen één instrument uit een orkest te onderscheiden, kunnen ze dit ook. Dit is bij iedereen zo. Interessant zou zijn om te kijken naar professionele muzikanten of mensen met een absoluut gehoor. Gebeurt er bij hen iets anders?”

Moerel’s onderzoek richt zich op gezonde proefpersonen. “Soms vragen mensen waarom ik niet kijk naar gehoorverlies, maar we begrijpen nog niet hoe een gezond gehoor werkt. Dat achterhalen draagt ook bij aan het vinden van een oplossing voor slechthorenden.”

Cleo Freriks

 

Michelle Moerel is genomineerd voor de New Scientist Wetenschapstalent 2017. Samen met vier andere finalisten presenteert ze op donderdag 22 juni in de Kleine Komedie in Amsterdam haar onderzoek aan het publiek en een vakjury. De winnaar krijgt diezelfde avond de prijs overhandigd uit handen van Nobelprijswinaar Ben Feringa.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: