Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Onderwijsexamens en fraude: ernstiger dan je denkt

Onderwijsexamens en fraude: ernstiger dan je denkt

Medewerkerscolumn

Niet vreemd dat de laatste weken examenfraude weer in het nieuws is. Nu het ROC Zadkine Rotterdam. Van enkele tientallen leerlingen wordt vermoed dat zij tentamens hebben gemaakt met voorkennis: docenten oefenden in de klas met examens die later ‘echt’ werden afgenomen. “The teachers are the cheaters.

Bekende gevallen van fraude en aanverwante problematiek ( zoals ‘spookstudenten’) zijn de Ibn Ghaldoun scholengemeenschap en de Hogeschool Inholland. In 2005 kwam de hbo-fraude aan het licht naar aanleiding van een onderzoek van de Commissie Schutte, geïnitieerd door werk van de Onderwijsinspectie. Een aantal instellingen moest geld terugstorten.

Hoe groot is het fraudeprobleem nu eigenlijk? De Onderwijsinspectie becijferde dat in 2016 circa 1400 examens werden afgekeurd, een paar jaar eerder waren de aantallen lager. Slechts een zeer klein deel betrof fraude. Waar gehakt wordt vallen spaanders. It is as it is.

Toch kun je daar ook anders naar kijken. In de eerste plaats is er bij examenfraude zoiets als het hidden or dark number: weten we echt hoeveel er gefraudeerd wordt? En door wie?

Ten tweede: nog steeds is de Inspectie bezorgd over de wijze waarop (in dit geval in het hoger onderwijs) omgegaan wordt met examens. Een rond 2000 gestart onderzoek - toen bleek dat examencommissies nauwelijks deden wat ze moesten doen, vaak niet conform de eisen samengesteld waren, en toetsingen tal van mankementen vertoonden – werd enkele malen herhaald en leverde in 2015 nog steeds zorgen op.

Ten derde: de detectie van examenfraude/ problemen, onder andere door data-analyse, mag dan verbeteren, de kans dat de fraudeur slimmer wordt, neemt ook toe. Hacking van examens komt voor. En ten vierde: geknoei en problemen met examens betekent dat ouders, vervolgopleidingen en werkgevers er niet zeker van kunnen zijn wat een scholier of student kan en weet.

In zijn onderwijslezing in 1999 wees toenmalig inspecteur-generaal Ferdinand Mertens daar al op, maar hij was langere tijd zo goed als de enige. Als hoofdinspecteur Hoger Onderwijs kreeg ik zelf in het begin van deze eeuw ruzie met Loek Hermans, toenmalig Minister van OCW, toen in een rapport dat wij uitbrachten hard moest worden vastgesteld dat de examencultuur in het Hoger Onderwijs bepaald problematisch was.

Kortom, schoolmeester, leerling, professor en bestuurder: let op uw saeck en blijf dat doen. Wees Duidelijk en Krachtig, zorg voor Adequate methodologie om tot volledige en gerichte toetsen te komen, wees wars van genadezesjes en zorg dat examinatoren ook examinatoren zijn.

Frans Leeuw, hoogleraar Recht, Openbaar Bestuur en Sociaal-wetenschappelijk Onderzoek en directeur van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC)

 

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)