Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Wie heeft de deur opengelaten?

Wie heeft de deur opengelaten?

Film: It Comes At Night

Het verhaal: Paul (Joel Edgerton) heeft zich met zijn vrouw Sarah (Carmen Ejogo) en hun 17-jarige zoon Travis (Kelvin Harrison Jr.) verschanst in een volledig met plastic afgeplakte hut ergens in de Amerikaanse bossen. Buiten heeft zich een ramp voltrokken en bedreigt een dodelijk virus de mensheid. Hun toch al precaire situatie wordt nog onzekerder als zich ’s nachts een indringer aandient. Deze Will (Christopher Abbott) claimt op zoek te zijn naar water en voedsel voor zijn vrouw Kim (Riley Keough) en hun zoontje Andrew. Paul besluit het gezin onderdak te bieden, maar kan hij deze vreemdelingen vertrouwen?

Angst en paranoia in het bos, want:

- Ik ken filmliefhebbers, zeker in universitaire kringen, die hun neus ophalen voor horrorfilms. Zij dwalen, want het kijken naar een goede horrorfilm is een fysieke, zintuiglijke ervaring. In It Comes At Night verkent Trey Edward Shults onze angst voor wetteloosheid, en vooral voor de vreemdeling. Ook het thema van patriarchale autoriteit wordt aangestipt, en speltheoretici kunnen de film gebruiken om studenten uit te leggen wat een nulsomspel is. Dus durf nooit meer te zeggen dat horrorfilms stompzinnig zijn.

- De titel van de film zinspeelt op een nachtelijk gevaar, maar naar de precieze aard van dat gevaarlijke ‘iets’ kunnen we slechts gissen. Zo blijft de suspense intact.

- It comes at night verraadt een groter gevoel voor esthetiek dan we in het horrorgenre gewend zijn.

Lelijk als de nacht, want:

- Liefhebbers van mainstream horrorfilms – het soort waarin bronstige tieners één voor één afgeslacht worden – hebben hier niks te zoeken. En dat terwijl de marketingcampagne van deze film wel op die doelgroep gericht is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het op sociale media negatieve recensies regent van bezoekers wier bloeddorst niet gestild is. Het filmmagazine Schokkend Nieuws claimt zelfs dat dit geen horrorfilm is, maar een familiedrama. Dat lijkt me overdreven – een film waarin mensen ’s nachts met een zaklamp een pikdonker bos inlopen, is een horrorfilm – maar een klacht bij de Reclame Code Commissie wegens misleidende reclame lijkt me desondanks kansrijk.

Het salomonsoordeel: Afgelopen zaterdag dacht ik dat ook in Maastricht de eindtijd was aangebroken, maar de apocalyptische klanken bleken uiteindelijk gewoon van het jubileumconcert van Beppie Kraft afkomstig. Enfin, met zoveel terreur op ons Vrijthof (binnenkort komt die megalomane walskoning ook weer), is het fijn dat we in de bioscoop kunnen onderduiken voor een minimalistisch, maar suspenserijk kamerhorrorspel.

Mark Vluggen

 

Zie hier het filmprogramma  van LumièrePathé en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: